Page 59 - فصلنامه فرهنگی-خبری شماره 4
P. 59

‫شماره چهارم‪ :‬تابستان ‪1398‬‬

                ‫به آب دیده و خون جگر طهارت کرد‬  ‫خوشا نماز و نیاز کسی که از س ِر درد‌‬

‫ویژه‌نامه محرم‬  ‫آئیـن و مراسـم گوناگونـی در نقـاط مختلـف ایـران در بـاب عزاداری سـالار شـهیدان وجـود دارد‪ .‬بـرای این‬
                ‫آئی ‌نهـا جـدا از کارکردهـای مذهبـی و افـزون بـر نقـش الهـی‪ -‬ایمانـی آن‪ ،‬به‌خصـوص از دیـدگاه فرهنگ‌عامه‪،‬‬
                ‫کارکـرد اجتماعـی ویژه‌ای متصور اسـت‪ .‬مهمتریـن این کارکردهـا‪ ،‬ایجاد الفـت اجتماعی و از بین بـردن اختلافات‬

                                                                   ‫و ایجـاد همبسـتگی بـرای دفـاع در برابر ظالمان اسـت‪.‬‬

                                        ‫کربلا لبریز عطر یاس شد نوبت جانبازی عباس شد‬

                     ‫نهمیـن روز محـرم‪ ،‬یکـی از روزهـای مهـم برای شـیعیان اسـت‪ .‬در نهم محرم سـال ‪ ۶۱‬هجری قمری‪ ،‬شـمر با‬
                     ‫نامـه‌ای از طـرف عبیـدالله بـن زیـاد‪ ،‬وارد کربلا شـد کـه در آن از عمر بن سـعد خواسـته شـده بود یـا در برخورد‬
                     ‫بـا امـام حسـین (ع) جدیـت بـه خرج دهـد یـا فرماندهی لشـکر را بـه شـمر واگذار کنـد‪ .‬عمـر سـعد از واگذاری‬
                     ‫فرماندهـی بـه شـمر خودداری کـرد و آماده جنـگ با امام‌حسـین (ع) شـد‪ .‬با هجوم لشـکریان در عصـر این روز‪،‬‬

                           ‫امـام حسـین (ع) بـا فرسـتادن بـرادرش عباس بن علـی‪ ،‬از آنها خواسـت که شـب را بـه آنها مهلـت دهند‪.‬‬
                     ‫همچنیـن در ایـن روز شـمر امان‌نامـه‌ای بـرای حضرت عبـاس و دیگـر فرزندان ام‌البنیـن فرسـتاد‪ ،‬اما حضرت‬
                     ‫عبـاس (ع) نپذیرفـت‪ .‬شـیعیان‪ ،‬تاسـوعا را روز عبـاس (ع) به‌شـمار م ‌یآورنـد و آن را ماننـد روز عاشـورا گرامـی‬

                                                                         ‫داشـته‪ ،‬بـه ذکـر فضائـل و سـوگواری در آن م ‌یپردازند‪.‬‬
                     ‫امـا ‌م حسـین (ع) در روز عاشـورا بـه همـراه یارانـش در سـرزمین کربلا در جنـگ با سـپاه کوفه بـه فرماندهی‬

                                                                                            ‫عمـر بن سـعد به شـهادت رسـید‪.‬‬
                     ‫شـیعیان هم ‌ه‌سـاله بـا آغـاز ماه محرم بـه عـزاداری م ‌یپردازند‪ .‬مراسـم عـزاداری در بیشـتر مناطق تـا روزهای‬
                       ‫‪ ۱۱‬و ‪ ۱۲‬محـرم و در بعضـی مناطـق تـا پایـان ماه صفـر ادامه می‌یابـد‪ .‬اوج ایـن عزاداری‌ها در روز عاشوراسـت‪.‬‬

                                                                 ‫تعزیه‌خوانـی‪ :‬افـزون بـر مرثیه‌خوانـی و روض ‌هخوانـی‬
                                                                 ‫و مداحـی‪ ،‬هنرهـای دینـی بسـیاری در نقـاط مختلـف ایـران در‬
                                                                 ‫ارتبـاط بـا آئین عـزاداری امام حسـین وجـود دارد‪ .‬از میـان این‬
                                                                 ‫هنرهـای دینـی کـه گسـتره آن تـا اقصی نقاط ایران کشـیده شـد‬
                                                                 ‫و نمونـه بـارزی از نبوغ نمایشـی ایرانیان اسـت‪‌،‬هنر شـبی ‌هخوانی‬
                                                                 ‫یـا تعزی ‌هخوانی اسـت‪ .‬سفرنام ‌هنویسـان بسـیاری در دورة صفوی‬
                                                                 ‫از تعزیـه و تعزیه‌خوانـی و تعزیه‌گردانـی بحث‌هـا کـرده و حجت‬
                                                                 ‫تمـام نموده‌انـد که هنر زیبـای تعزیـه‪ ،‬زیباترین آئین سـتایش و‬

                                                                                           ‫پرسـتش و نیایـش و نمایش اسـت‪.‬‬
                     ‫همایش شـیرخوارگان حسـینی‌‪ :‬آئین سـوگواری به یاد کودکانی اسـت که در روز عاشـورا به شـهادت رسید‌هاند‪.‬‬
                     ‫ایـن مراسـم در صبـح روز اولیـن جمعـه مـاه محرم هـر سـال در مسـاجد‪ ،‬حسـینی ‌هها و تکایای شـهرهای ایـران و‬

                ‫‪57‬‬
   54   55   56   57   58   59   60   61   62   63   64