Page 55 - فصلنامه فرهنگی-خبری شماره 4
P. 55
آبـادی آتـش بـر افروخته میشـود ،جشـن و سـرور ایـن کار ،پایـان زمـان اسـتفاده از مراتـع کوهسـتانی
بـر فضـای آن حاکـم میشـود و شـعر نوروزبـل
بـا شـور و شـوق تمـام بهوسـیله جمعیـت را اعالم میكننـد .گروهـی نیـز بـه دعـا و نیایـش به
شـرک تکننده در جشـن خوانـده میشـود: درگاه خداونـد م یپردازنـد .بـه اعتقاد بومیـان ،اگر دود
ُگــروم گــروم گــروم بــل متصاعـد شـده از آتـش گونهـا ،رو بهسـوی کوههای
نــوروز مــا و نوروزبــل جنوب پخش شـود ،نشـانگر قابل تحمل بودن زمسـتان
نــو ســال ببــی ،ســال ســو در جلگـه بـوده و اگر رو بهسـوی جلگـه رود ،نویدگر
نویــدی ،خونــه واشــو زمسـتان سـخت و پر بـرف خواهـد بود .شـامگاه روز
ترجمه :با صدای پر هیبت سوختن هیزم و پانزدهـم مردادمـاه ،هنگامـی کـه بـر فـراز بلند یهای
برکشیدن شعله نوروزماه و شعله آئین نوروزی،
سال تازه باشد و سال روشنایی تازه باشد
و تازه شود و خانه آباد و پر برکت باشد.
در سالهای اخیر و با تلاش گروهی از
علاقهمندان و پژوهشگران گیلانی،
این مراسم که سا لها منسوخ شده بود،
دوباره برپا میشود.
53