Page 12 - فصلنامه فرهنگی خبری - شماره چهاردهم
P. 12

‫شماره چهاردهم‪ :‬زمستان ‪1400‬‬

                                                                     ‫کـه پیراسـته از مشـکلات هسـتیم‪ ،‬نـه‬           ‫با بنیاد ایران‌شناسي‬
                                                                     ‫اینکـه هیچ گونه مـوردی ب ‌هعنوان شـائبه‬
‫معرفی ایران اگر چه تلاش‌هایی صورت گرفته ولی این‬                      ‫منفـی در تاریخ ما وجود نداشـته اسـت‪.‬‬
‫تلاش‌ها نسبت به مقیاس ایران فرهنگی بسیار اندک‬                        ‫بـه ه ‌رحـال هر ملتـی اقسـام رویدادها را‬
‫است‪ .‬وی اعلام کرد‪ :‬طی سفری که در گذشته به اسپانیا‬                    ‫در جریـان زندگـی پشـت سـر م ‌یگذارد‬
‫داشتم‪ ،‬متوجه شدم که ‪ 75‬تا ‪ 80‬درصد مردم این کشور‬                      ‫امـا آنچه کـه نشـا ‌ندهنده جایـگاه ملت‬
‫در پاسخ به سوال در مورد شناخت از ایران‪ ،‬بیان کردند‬                   ‫ایـران اسـت‪ ،‬شایسـتگی فرهنگـی و‬
‫که هیچ اطلاعاتی از ایران ندارند و برخی دیگر ایران را با‬              ‫اقتـداری اسـت کـه ب ‌هدلیـل ویژگ ‌یهای‬
‫عراق یکسان م ‌یدانست ‌هاند‪ .‬این درحالیست که ایران سهم‬                ‫خـاص ایـن تاریـخ و تمـدن بـه آن‬
                                                                     ‫پرداختـه م ‌یشـود‪ .‬بـه واقـع قدمـت و‬
        ‫به‌سزایی در تمدن اندلس و اسپانیا داشته است‪.‬‬      ‫کثـرت مؤلف ‌ههای تشـکیل دهنـده این تمـدن ب ‌هگون ‌های‬
‫‌ وی افزود‪ :‬ایران؛ فردوسـی‪ ،‬کـوروش‪ ،‬حافظ‪ ،‬مولانا‬         ‫اسـت کـه نم ‌یتوانیم هیـچ کشـور و نقطـ ‌های را در دنیا‬
‫و ناصرخسـرو اسـت‪ .‬مـا چقـدر اینهـا را م ‌یشناسـیم؟‬
‫چقـدر متن کتاب تاریـخ بیهقی و تاریخ بلعمـی را با آن‬                          ‫همپـای فرهنگـی بـا آن بدانیم‪.‬‬
‫نثـر شـیوا و زیبـا خواند‌هایـم‪ .‬بنابراین مشـکل اصلی ما‬   ‫آنچـه در قالـب جدول گاهنـگاری تطبیقـی ایران و‬
‫شـناخت خوب ایـران و معرفی درسـت آن اسـت‪ .‬وی‬              ‫جهـان با دسـتور و حمایت حضرت آی ‌تالله سـیدمحمد‬
‫همچنین بیان داشـت‪ :‬کشـور مـا چند قومیتی اسـت که‬          ‫خامنـ ‌های رئیـس معزز بنیـاد ایرا ‌نشناسـی اتفـاق افتاد‪،‬‬
‫نـه تنها آسـیب و تهدیـدی نبـوده بلکه یـک مزیت و‬          ‫احـراز همین جایـگاه شایسـته‪ ،‬مطالعـه و مقایسـه این‬
‫فرصـت اسـت‪ .‬لذا شـناخت ایـن قومی ‌تهـا و تأکید بر‬        ‫فرهنـگ و تمـدن و اثبـات تعلـق مؤلف ‌ههای نخسـتین‬
‫میزان اشـتراکات آنها‪ ،‬م ‌یتواند بسـیار مؤثر واقع شـود‪.‬‬   ‫توسـعه فرهنـگ و تمـدن انسـانی بـه ایرانیان بـود که‬
‫ما یـک حـوزه فرهنگی بـزرگ به نـام ایـران داریم که‬        ‫بخشـی از آن کار بزرگـی اسـت کـه بایـد تدبیـر کنیم‪.‬‬
‫از تاجیکسـتان‪ ،‬افغانسـتان‪ ،‬ازبکسـتان‪ ،‬ترکمنسـتان تـا‬     ‫همچنیـن باید مشـربی تنظیم کنیـم که مطالعـات ایرانی‬
                                                         ‫تاریـخ را خالف برخی از مکاتب‪ ،‬شـیو‌هها و مشـارب‬
   ‫شـرق سـوریه و حاشـیه دریای مدیترانه ادامـه دارد‪.‬‬      ‫علمـی دیگر دنیـا‪ ،‬خودمان تدویـن کنیم‪ .‬تاریـخ واقعی‬
‫‌ سخنران بعدی‪ ،‬دکتر سید ضیاءالدین خرمشاهی‪،‬‬               ‫ایـران نـه تفسـیری کـه از تاریـخ مـا وجـود دارد‪ ،‬باید‬
‫سرپرست شعبه استان کرمانشاه و دبیر اجرایی همایش‪ ،‬با‬
                                                                              ‫ب ‌هدسـت ایرانی نگاشـته شـود‪.‬‬
                                                         ‫وی در ادامه از تمامی دس ‌تاندرکاران برگزاری‬
                                                         ‫همایش تقدیر و تشکر کرده و اشاره کرد که ا ‌نشاءالله‬

                                                                ‫استان همدان موضوع همایش بعدی خواهد بود‪.‬‬
                                                         ‫‌در ادامه همایش دکتر محمدابراهیم زارعی‪ ،‬سرپرست‬
                                                         ‫شعبه استان کردستان و دبیر اجرایی همایش با اعلام‬
                                                         ‫وصول ‪ 30‬مقاله به دبیرخانه استانی افزود‪ :‬در حوزه‬

                                                                                                                   ‫‪10‬‬
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17