Page 15 - فصلنامه فرهنگی خبری - شماره چهاردهم
P. 15

‫شماره چهاردهم‪ :‬زمستان ‪1400‬‬

‫با بنیاد ایران‌شناسي‬       ‫به پتانسیل بالای تلویزیون برای پرداختن به این مطالب‬    ‫باید تسهیل کسب و کار صورت بگیرد‪ .‬در این راستا‬
                           ‫اضافه کرد‪ ،‬باید مناطق آزاد را در سیما یک منطقه‬         ‫باید از کارآفرین‪ ،‬فرهنگ غنی و تجارب استفاده کرد‬
                           ‫فرهنگی با پتانسیل گردشگری‪ ،‬حتی به لحاظ علمی دید‬        ‫و با کمک از آسی ‌بشناس و فرهنگ‌شناس مشکلات را‬
                           ‫و مثل ًا با ساخت مستند از این مناطق و اطلا ‌عرسانی در‬  ‫شناسایی کنیم و کار پایدار انجام دهیم‪ .‬این فعال اجتماعی‬
                                                                                  ‫و کارآفرین با اشاره به گردشگری و فروش‪ ،‬با مثال از‬
                                    ‫این زمینه از ظرفیت صدا و سیما استفاده کنیم‪.‬‬   ‫مشکلات بازار جهانی فرش ایرانی‪ ،‬برای رفع این قبیل‬
                           ‫خانم رستمی با نگاه دیگری به این موضوع خاطرنشان‬         ‫مشکلات‪ ،‬توصیه به توانمندسازی داشته و عنوان کرد‪:‬‬
                           ‫کرد‪ ،‬متأسفانه عدم همبستگی و ارتباط افراد‪ ،‬ارگان‌ها و‬   ‫«برای نمونه می‌توان با تعریف از مفهوم نقوش‪ ،‬اصل‬
                           ‫نقش‌ها و فردی کار کردن‪ ،‬مانع ما در خیلی از کارها‬       ‫و هویت فرش ایرانی در دنیا‪ ،‬شرکت در نمایشگاههای‬
                           ‫است و عدم هماهنگی برای منافع ملی هم معضل بزرگ‬          ‫مختلف جهانی و کسب تجارب جدید و استفاده از‬
                           ‫دیگری است‪ .‬وی اشاره کرد‪ ،‬حوزه رسانه علاوه بر‬           ‫اندوخت ‌ه‌ها‪ ،‬ایجاد تعاون ‌یها بین افراد و توسعه آن با سایر‬
                           ‫انعکاس کارها‪ ،‬پیوند دهنده خوبی است که م ‌یتواند یک‬     ‫کشورها و اجازه رشد به نیروها‪ ،‬مشکلات را رفع کرد»‪.‬‬
                            ‫زنجیر‌ه‌ای از ارتباطات و کارها به کمک آن انجام شود‪.‬‬   ‫‌در ادامه خانم حاتم ‌یپور مطالعه بازار قبل از حضور‬
                           ‫‌ در ادامه جلسه خانم سپهری با اشاره به روند‬            ‫را مهم دانسته و با اشاره به پتانسیل مناطق آزاد‪،‬‬
                           ‫شکل‌گیری دوره ‪ MBA‬گردشگری بیان کرد‪ :‬در مناطق‬           ‫آموزش کارآمد برای افراد حاضر در منطقه را در زمینه‬
                           ‫آزاد یک سری مزی ‌تها‌ی نسبی و رقابتی وجود دار ‌د‬       ‫رواب ‌طعمومی‪ ،‬اطلاعات ایرا ‌نشناسی و گردشگری حائز‬
                           ‫که در ابتدا باید زیرساخت‌ها درست شده و فاز مطالعاتی‬
                           ‫لازم روی مزیت‌های رقابتی این مناطق انجام شود و در‬                                         ‫اهمیت دانست‪.‬‬
                           ‫مرحله بعد برای بانوان این مناطق دوره‌های آموز ‌ش‬       ‫خانم عزیزی با توجه به ضرورت بسترسازی در حوزه‬
                           ‫عمومی و آشنایی با فروش برگزار شود‪ .‬در پایان جلسه‬       ‫شناسایی توانمندی‌های زنان تأکید کرد که با جم ‌عآوری‬
                           ‫خانم موسوی با بیان اینکه برای اولین بار است که در‬      ‫این تخصص‌ها در یک مجموعه و ارائه به گردشگران‬
                           ‫مناطق آزاد به حوزه بانوان پرداخته م ‌یشود گفت‌‪:‬‬        ‫خارجی‪ ،‬آنان م ‌یتوانند از دستاوردهای بانوان در هر‬
                           ‫درحا ‌لحاضر اولویت اصلی دبیرخانه شورای عالی‬            ‫نقطه ای از ایران بهر‌ه‌مند شوند‪ .‬متأسفانه در حال حاضر‬
                           ‫مناطق آزاد‪ ،‬توانمندسازی بانوان است و در این راستا از‬   ‫در کشور ما اکثر افراد سر جای خود نیستند که لازم‬
                                                                                  ‫است با تربیت نیرو‪ ،‬افراد متخصص به‌ویژه بانوان در‬
                                         ‫ارائه طرح‌های عملیاتی استقبال م ‌یکنیم‪.‬‬
                                                                                                     ‫حوزه‌های مختلف شناسایی شوند‪.‬‬
                      ‫‪13‬‬                                                          ‫‌در ادامه خانم سپانلو با توجه به تجربه کار در زمینه‬
                                                                                  ‫کارآفرینی تصریح داشت برای حضور بانوان در این‬
                                                                                  ‫فضای پرخط ‌ر‪ ،‬نیاز به آموزش مهارت و نیروی حمایت‬
                                                                                  ‫کننده وجود دارد که بتوانند به بازارهای جهانی وصل‬
                                                                                  ‫شوند و به این منظور باید به سراغ بازیگران ماهر این‬
                                                                                  ‫میدان برویم‪ .‬مدیر گروه دانش شبکه چهار سیما با اشاره‬
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20