Page 17 - فصلنامه فرهنگی خبری - شماره چهاردهم
P. 17

‫شماره چهاردهم‪ :‬زمستان ‪1400‬‬

‫با بنیاد ایران‌شناسي‬       ‫علت آگاهی و بیداری اقوام و ملل و دامنه نفوذ نظارت‬          ‫نیز ب ‌هعنوان یك علم‪ ،‬محصول منویات سردمداران غرب‬
                           ‫دول ‌تها و حضور نافذ جوامع علمی در جهان‪ ،‬ایرا ‌نشناسی‬      ‫بود كه ب ‌هعنوان یك سیاست طراحی شده و با اصول‬
                           ‫مجالی معتبر خواهد بود تا ضمن بازنگری در مطالعات و‬          ‫تعیین شد‌های مثل اینکه تمدن غربی جهان شمول است‪،‬‬
                           ‫پژوه ‌شهای صورت گرفته و تطبیق آنها با دستاوردهای‬           ‫و شرقیان باید از گذشته خود منفک شده و تمدن غرب‬
                           ‫به روز میدانی‪ ،‬فرهنگ و تمدن ایرانی‪ -‬اسلامی را به‬           ‫را اقتباس كنند و این اقتباس باید به دور از ابداع باشد‪،‬‬
                           ‫صحت و اصالت و تمامیت در مستندات و مکتوبات نوین‬             ‫به دنبال تحریف واقعیت تاریخی و فرهنگی جوامع شرق‬
                           ‫متبلور سازد‪ .‬بدون تردید اکنون زمانه رقابت فرهنگی میان‬      ‫بودند و در واقع شناخت ایران را ب ‌همنظور تحقق اهداف‬
                           ‫مل ‌تها است چرا که در جغرافیا و جوامع ملل‪ ،‬ثروت‪،‬‬           ‫از پیش تعیین شده خود در دستور کار قرار م ‌یدادند‪ .‬باید‬
                           ‫قدرت و سیاست در اندازه نیاز قدر ‌تها در جهان جاری‬          ‫به این مهم توجه داشت اگرچه مطالعات ایرا ‌نشناسی در‬
                           ‫است اما شناخت ریش ‌ههای فرهنگی و تمدنی و احصاء‬             ‫دو بخش از تاریخ رخ نمود که در بخش نخست بر پایه‬
                           ‫دان ‌شها و فناور ‌یهای ارزشمند سنت ِی مبتنی بر تداوم و‬     ‫مشاهدات جهانگردان تألیف و تنظیم گردید و در بخش‬
                           ‫توسعه پایدار و صلح محوری و پایبندی به حقوق انسانی‬          ‫دیگر بر پایه تحقیقات و اکتشافات علوم باستا ‌نشناسی و‬
                           ‫مل ‌تهای متمدن مشرق زمین و رجوع به بدانها‪ ،‬همچنان‬          ‫زبا ‌نشناسی انتشار یافت اما نكته مهم این است كه در آغاز‬
                           ‫بسان هدف و ارزشی ممتاز در جهان جلو‌هگر است که‬              ‫همچون شر ‌قشناسی منبعث از ضرورت سیاسی و اقتصادی‬
                           ‫دسترسی بدان تنها از طریق مطالعات علمی محض به‬               ‫غربیان بود‪ .‬لذا بر پایه نیاز سیاسی و اقتصادی اروپا در‬
                           ‫دور از هر گونه نگا‌ههای جانبدارانه و مستندات صحیح و‬        ‫به سیطره داشتن عالمان به زبان و تاریخ و رسوم محلی‬
                           ‫معتبر بر پایه تطبیق و تدقیق داد‌هها‪ ،‬میسر م ‌یباشد‪ .‬امروز‬  ‫ممالك شرقی معماری شد و خاصه پس از جن ‌گ جهانی‬
                           ‫که به یمن حضور بسیط جامعه علمی در دانشگاهها و‬              ‫این نیاز ب ‌هدلیل اندیشه سرمای ‌هداری و رو ‌شهای حكومتی‬
                           ‫پژوهشگاههای جهان و فرصت تبادل اطلاعات در تصدیق‬             ‫جدید و توسعه اقتصادی فزونی یافت و اغلب دول ‌تهای‬
                           ‫و تکذیب تألیفات و تحقیقات در عرصه شر ‌قشناسی و به‬          ‫غربی را ب ‌هطور منفرد به این مهم به اهتمام واداشت که‬
                           ‫تبع آن ایرا ‌نشناسی فراهم است‪ ،‬نتایج مطالعات آنچنان‬        ‫بدان بپردازند‪ .‬به بیانی صریح‪ ،‬در شر ‌قشناسی علمی دست‬
                           ‫جسورانه به بوته نقد و بررسی گذاشته م ‌یشود که م ‌یتوان‬     ‫سیاست غرب هی ‌چگاه بیكار نبوده است‪ .‬اروپا در دوره‬
                           ‫فارغ از هرگونه دس ‌تانداز ‌یهای سیاسی و استعمارگرانه به‬    ‫تمدنی جدید سعی كرد با واژگو ‌نسازی تاریخ و با پیش‬
                           ‫شناخت صحیح فرهنگ و تمدن شرقی دست یافت و از‬                 ‫گرفتن شیو‌ههایی چون خاموش ماندن در برابر عظمت‬
                           ‫میراث ملموس و ناملموس آنها و خلاقی ‌تها و ابداعات‬          ‫تمد ‌نهای غیراروپایی‪ ،‬با وارونه جلوه دادن ارز ‌شهای‬
                           ‫منحصر به فرد و دان ‌شهای زمینی و کیهانی موحدترین‬           ‫تمدنی دیگر و وانمود كردن اینكه برتری اروپائیان به‬
                           ‫جامعه بشری که حاصل تعامل صحیح با طبیعت بوده است‬            ‫علت خودگرایی و دور شدن از عادات كهنه است توانست‬
                           ‫منتفع شد و فرصت انتقال دانش بین نسلی مشرقیان را در‬         ‫به دانش و فناور ‌یهای شرق دست یابد و به اهداف خود‬
                           ‫جهان میسر ساخت‪ .‬فرصت حضور دانشگاه آزاد اسلامی‬              ‫از شر ‌قشناسی نیز جامه عمل بپوشاند‪ .‬ایرا ‌نشناسی نیز به‬
                           ‫در کشورهای مختلف جهان و ایجاد کرس ‌یها و رشت ‌ههای‬         ‫مانندشاخ ‌ههایدیگرشر ‌قشناسیغربیجزئی از تمهیدات‬
                           ‫ایرا ‌نشناسی م ‌یتواند نقطه عطفی در انتقال صحیح واقعیت‬     ‫استعمار برای تسلط بر شرق بوده است ولی امروزه به‬

                      ‫‪15‬‬
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22