Page 16 - فصلنامه فرهنگی خبری - شماره چهاردهم
P. 16

‫شماره چهاردهم‪ :‬زمستان ‪1400‬‬

‫ ■نخستین نشست مشترک بین‌المللی بنیاد ایرا ‌نشناسی و دانشگاه آزاد اسلامی‬                                             ‫با بنیاد ایران‌شناسي‬

‫تسلط غرب بر شرق به كار رفته است که در عرص ‌ههای‬           ‫نخستین نشست مشترک بین‌المللی بنیاد ایرا ‌نشناسی‬
‫سیاسی و جغرافیایی‪ ،‬اقتصادی و جامع ‌هشناختی‪ ،‬عرفانی و‬      ‫و دانشگاه آزاد اسلامی با محوریت آشنایی با‬
‫فلسفی و مفاهیم ایدئولوژیکی همانا مطالعه شرق توسط‬          ‫ایران‌شناسی‪ ،‬فرهنگ و گردشگری به‌صورت وبینار‬
‫غربیان ب ‌هعنوان مجموعه فرهن ‌گها و تمد ‌نهایی بود‬        ‫در سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد‪ .‬در‬
‫كه نه تنها از لحاظ جغرافیایی در جای دیگر قرار گرفته‬       ‫ابتدای جلسه پیام حضرت آیت‌الله سیدمحمد خامنه‌ای‬
‫بلكه فرق ماهیتی با غرب داشت ‌هاند‪ .‬پس از هدایت سیر‬        ‫رئیس بنیاد ایران‌شناسی به نخستین نشست مشترک بنیاد‬
‫مطالعات تاریخی و فرهنگی در جغرافیای مشرق زمین که‬
‫بر پایه واهمه غرب از قدرت ریش ‌ههای علمی و فرهنگی‬             ‫ایران‌شناسی و دانشگاه آزاد اسلامی قرائت گردید‪.‬‬
‫و ایدئولوژیکی مشرقیان بود‪ ،‬تلاش گردید در مکتوبات‬          ‫اَفلم یسیرو فی الارض فینظروا کیف کان عاقبى‬
‫خود شرق را ب ‌هعنوان گورستانی از جوامعی فرهنگی‪ ،‬که‬
‫منسوخ شده و جز خاکستری از آنها باقی نمانده یاد کنند و‬                            ‫الذین من قبلهم (غافر‪)۸۲ ،‬‬
‫ادامه راه را منوط به حرکت بر مدار فرهنگ متمدنانه غربی‬     ‫«آیا روی زمین سیر نکردند تا ببینند عاقبت کسانی‬
‫بدون ابداع و خلاقی ِت تداو ‌مپذی ِر شرقی‪ ،‬مصور سازند‪ .‬پس‬
‫از جن ‌گهای جهانی دنیای مطالعات و پژوه ‌شهای علمی‬                              ‫که پیش از آنها بودند چه شد؟»‬
‫دیگر همچون گذشته آب به آسیاب غرب نم ‌یریخت در‬             ‫تأکید سیزده بار‌ه پروردگار در قران کریم پیرامون امر‬
‫این زمان سیر مطالعات سنتی شر ‌قشناسی به افول گرایید‬       ‫به سیر در زمین و مطالعه احوال و اعمال و دس ‌تمای ‌ههای‬
‫و شاخ ‌ههای متنوعی مورد توجه قرار گرفت‪ .‬ایرا ‌نشناسی‬      ‫بشریت‪ ،‬گواهی ممتاز در اهمیت توجه به تاریخ در کلام‬
‫نیز در پی مطالعات شر ‌قشناسی از شاخ ‌ههای مورد علاقه‬      ‫مقدس باری تعالی است در کلام قرآن کریم امر به تامل در‬
‫جوامع غرب شد که در پی جن ‌گهای جهانی و سیر‬                ‫تاریخ‪ ،‬نه سیر در سطح حوادث و رویداد بلکه سوق او به‬
‫تحول سیاست زمامداری در جهان‪ ،‬چنان که پیشترها‬              ‫دریافت قوانین و سنن حاکم بر تاریخ و عبرتی مستوفی بر‬
                                                          ‫پایه اسلوب و اصول در حکمت و عقلانیت است‪ .‬قرآن‬
                  ‫سیاستگذاری شده بود تحقق نیافت‪.‬‬          ‫همواره به مرور در نتایج الفت با وحدانیت و انسجام و‬
‫اما ذکر این نکته ضرویست که در آغاز‪ ،‬ایرا ‌نشناسی‬          ‫استبعاد از تفرق‪ ،‬تأکید و غور در استفهام محتوای رویدادها‬
                                                          ‫و سرافراز ‌یها و ناکام ‌یهای بشریت را تصریح و تدبیر در‬
                                                          ‫حفظ و حراست از آنها را ب ‌همنظور آیین ‌های جها ‌ننما بهر‬
                                                          ‫نسل آتی تبیین‪ ،‬کلام هدایتگر و منورش را در گوش انسان‬
                                                          ‫نجوا کرده است‪ .‬نیک مستحضرید که شر ‌قشناسی ترجمه‬
                                                          ‫واژه غربی اوریانتالیسم است كه از زبا ‌نهای اروپایی وارد‬
                                                          ‫زبان فارسی شده و به معنای لغوی‪ ،‬به پژوهش و شناخت‬
                                                          ‫تمام دان ‌شها و آداب و رسوم مردم خاور زمین و هر آنچه‬
                                                          ‫پیرامون شرق گفتگو م ‌یکند‪ ،‬اطلاق م ‌یشود‪ .‬در آغاز‬
                                                          ‫شر ‌قشناسی‪ ،‬در یك مفهوم عینی و تاریخی برای بیان‬

                                                                                                                    ‫‪14‬‬
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21