Page 16 - فصلنامه فرهنگی خبری - شماره چهاردهم
P. 16
شماره چهاردهم :زمستان 1400
■نخستین نشست مشترک بینالمللی بنیاد ایرا نشناسی و دانشگاه آزاد اسلامی با بنیاد ایرانشناسي
تسلط غرب بر شرق به كار رفته است که در عرص ههای نخستین نشست مشترک بینالمللی بنیاد ایرا نشناسی
سیاسی و جغرافیایی ،اقتصادی و جامع هشناختی ،عرفانی و و دانشگاه آزاد اسلامی با محوریت آشنایی با
فلسفی و مفاهیم ایدئولوژیکی همانا مطالعه شرق توسط ایرانشناسی ،فرهنگ و گردشگری بهصورت وبینار
غربیان ب هعنوان مجموعه فرهن گها و تمد نهایی بود در سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد .در
كه نه تنها از لحاظ جغرافیایی در جای دیگر قرار گرفته ابتدای جلسه پیام حضرت آیتالله سیدمحمد خامنهای
بلكه فرق ماهیتی با غرب داشت هاند .پس از هدایت سیر رئیس بنیاد ایرانشناسی به نخستین نشست مشترک بنیاد
مطالعات تاریخی و فرهنگی در جغرافیای مشرق زمین که
بر پایه واهمه غرب از قدرت ریش ههای علمی و فرهنگی ایرانشناسی و دانشگاه آزاد اسلامی قرائت گردید.
و ایدئولوژیکی مشرقیان بود ،تلاش گردید در مکتوبات اَفلم یسیرو فی الارض فینظروا کیف کان عاقبى
خود شرق را ب هعنوان گورستانی از جوامعی فرهنگی ،که
منسوخ شده و جز خاکستری از آنها باقی نمانده یاد کنند و الذین من قبلهم (غافر)۸۲ ،
ادامه راه را منوط به حرکت بر مدار فرهنگ متمدنانه غربی «آیا روی زمین سیر نکردند تا ببینند عاقبت کسانی
بدون ابداع و خلاقی ِت تداو مپذی ِر شرقی ،مصور سازند .پس
از جن گهای جهانی دنیای مطالعات و پژوه شهای علمی که پیش از آنها بودند چه شد؟»
دیگر همچون گذشته آب به آسیاب غرب نم یریخت در تأکید سیزده باره پروردگار در قران کریم پیرامون امر
این زمان سیر مطالعات سنتی شر قشناسی به افول گرایید به سیر در زمین و مطالعه احوال و اعمال و دس تمای ههای
و شاخ ههای متنوعی مورد توجه قرار گرفت .ایرا نشناسی بشریت ،گواهی ممتاز در اهمیت توجه به تاریخ در کلام
نیز در پی مطالعات شر قشناسی از شاخ ههای مورد علاقه مقدس باری تعالی است در کلام قرآن کریم امر به تامل در
جوامع غرب شد که در پی جن گهای جهانی و سیر تاریخ ،نه سیر در سطح حوادث و رویداد بلکه سوق او به
تحول سیاست زمامداری در جهان ،چنان که پیشترها دریافت قوانین و سنن حاکم بر تاریخ و عبرتی مستوفی بر
پایه اسلوب و اصول در حکمت و عقلانیت است .قرآن
سیاستگذاری شده بود تحقق نیافت. همواره به مرور در نتایج الفت با وحدانیت و انسجام و
اما ذکر این نکته ضرویست که در آغاز ،ایرا نشناسی استبعاد از تفرق ،تأکید و غور در استفهام محتوای رویدادها
و سرافراز یها و ناکام یهای بشریت را تصریح و تدبیر در
حفظ و حراست از آنها را ب همنظور آیین های جها ننما بهر
نسل آتی تبیین ،کلام هدایتگر و منورش را در گوش انسان
نجوا کرده است .نیک مستحضرید که شر قشناسی ترجمه
واژه غربی اوریانتالیسم است كه از زبا نهای اروپایی وارد
زبان فارسی شده و به معنای لغوی ،به پژوهش و شناخت
تمام دان شها و آداب و رسوم مردم خاور زمین و هر آنچه
پیرامون شرق گفتگو م یکند ،اطلاق م یشود .در آغاز
شر قشناسی ،در یك مفهوم عینی و تاریخی برای بیان
14