Page 15 - فصلنامه فرهنگی- خبری - شماره 2
P. 15
شماره دوم :زمستان 1397
با بنیاد ایرانشناسي همچون حافظ ملک معنا را تسخیر کردهاند .اما باید دید معارف و حکمت سینوی سالهاست تدریس میشود ولی
اب نسینا برای نخستی نبار چه ملکی را تسخیر کرده و چه هنوز آ نطور که باید و شاید فهمیده نشده و باید حکمت
تأثیری بر جهانبینی گذاشته است .در اینجا باید گفت اگر
ابنسینا نبود ،ملاصدرا ،سهرودی ،کانت و آکوئینی نیز سینوی را از نو خواند.
نبودند .ابنسینا در مابعدالطبیعه به تأسیس علم الهی جدید همچنین آقای دکتر غلامرضا اعوانی با موضوع
فیلسوفی که باید از نو شناخت ،به ایراد سخنرانی پرداخت.
بر مبنای ماهیت وجود و «واجب الوجود» پرداخت. وی دلیل اینکه باید اب نسینا را از نو شناخت ،ناشناخته
امروزه ماهیت و وجود را به وفور م یخوانند اما در ماندن بسیاری از ابعاد فکری وی بیان کرد .جدا از دوران
ارسطو معنای آن جوهر و عرض است و اولین کسی که رواج حکمت اشراق ،حتی پیش از این دوران در شرق
موضوع مابعدالطبیعه را بر مبنای ماهیت و وجود بیان و غرب عالم و نیز بر اسلام حکمت سینوی بسیار مؤثر
م یکند ،اب نسینا است .مسئله عروض وجود بر ماهیت را بوده است .اب نسینا مسائل بنیادین و دگرگو نکنندهای را
نیز اب نسینا مطرح م یکند که اب ن رشد این مسئله را غلط فهم برای نخستی نبار همچون مابعدالطبیعه و نور ،متافیزیک،
کرده و عروض را عرض
عل مالنفس ،روانشناسی و
فهم کرده است. ...در فلسفه طرح م یکند.
مسئله دیگری که در میان اسلامشناسان
اب نسینا مطرح کرد گذشته یک یا دو مورد-
وجوب و امکان و همچون هانری کربن-
بحث واج بالوجود و بیشتر نداریم که به فلسفه
ممک نالوجود بود که پرداخته باشند و بسیاری
مهمترین برهان برای از این افراد ب هدنبال
اثبات وجود خدا همین تاریخ و بهویژه علم کلام
برهان است .اگر بخواهید بین خدا و عالم فرقی ببینید ،در رفتهاند .بنابراین معتقد به این امر هستند که فلسفه اسلامی
واقع یکی فر ِق وجوب و دیگری امکان است .این برهان تکرار فلسفه ارسطویی است که این صحبت ایرانشناسان
از آن اب نسینا است و تا پیش از وی کسی چنین برهانی غربی کامل ًا نابجا و نادرست است.
را بیان نکرده است .همچنین مابعدالطبیعه ب همعنیالاعم و وی با طرح این سؤال که عظمت یک فیلسوف در
ب همعنیالاخص نیز برای نخستی نبار از سوی اب نسینا مطرح چیست؟ چنین بیان کرد :یک ُملک حسی که زمین باشد،
شد .مشائیان پیش از اب نرشد همگی شارح بودهاند و نه داریم و یک ُملک معنا که مهمتر است .انسان به تسخیر
فیلسوف اما اب نسینا فیلسوف است و م یخواهد مسائل را عالم جان م یپردازد و تا حضرت حق ادامه دارد و ملکی
از نو بررسی کند و شاهد آن هستیم که چه تصرفی در نامتناهی است .خداوند در قرآنکریم میفرمایند :زندگی
مابعدالطبیعه م یکند .اب نسینا تمام کتاب طبیعیات و الهیات دنیایی در مقابل ُملک معنا اندک است و عظمت ایرانیان
را در بیست روز به نگارش درم یآورد .بنابراین وی شارح در این است که ملک معنی را تسخیر کردهاند و از این
راه بر همه فرهنگها تأثیر گذاشت هاند .شاعران بزرگی
نبوده است ،بلکه نویسنده با ذهنی حاضر است.
13