Page 16 - فصلنامه فرهنگی- خبری - شماره 2
P. 16
شماره دوم :زمستان 1397
برخلاف قرن دوازدهم که ابنسینای اشراقی با بنیاد ایرانشناسي
مطرح بود ،مورد واکاوی قرار م یگیرد و
این موضوع قابل تأمل است .در آن زمان در جهان لاتین اب نسینا را خوب شناخت هاند ،آنها ابنرشد را در اختیار
انضباط مدارس را از دست رفته دیدند و داشت هاند .اب نرشد نیز شارح است و غربیها به این مسئله پی برده بودند که
قائل به تأسیس مرکزی در راستای نظارت بین ابنرشد و اب نسینا در مابعدالطبیعه تفاوتهایی وجود داد .همچنین در
بر مدارس شدند .بنابراین صنف استادان اینجا باید این نکته را نیز متذکر شد که ابنسینا روی بسیاری از فلاسفه
تأسیس شد و نخستین دانشگاههای رسمی
در فرانسه و انگلستان -که قدیمیترین آنها تأثیر گذاشته و کانت یکی از همین افراد است.
در ادامه همایش دکتر کریم مجتهدی از تأثیر اب نسینا بر فلسفه غرب
دانشگاه آکسفورد است -شکل گرفتند. سخن گفت ....ایشان ابراز کردند که با فتح اسپانیا و در نهایت آغاز
همچنین در قرن سیزدهم ،با پیدایش جنگهای صلیبی ،اختلاف میان مسلمانان و غربیها آغاز شد .فرستادگان
دانشگاهها حکمت ارسطویی را با احتیاط و شاهان بیزانس در بغداد به یادگیری زبان عربی مشغول م یشدند و سعی
به شیوه اب نسینایی تدریس م یکردند .یکی
از این افراد آلبرت کبیر است که از کارهای بر شناسایی فرهنگ اسلامی و تحلیل آن داشتند.
شاخص وی تربیت دانشجویانی همچون به هر ترتیب توجه به کشورهای شرقی آغاز م یشود و در طول هزار
توماس آکوئینی بوده که بزرگترین فیلسوف سال افراد مختلفی از جمله پزشک ،ریاضیدان ،فیلسوف و ...در غرب
با ابنسینا سر وکار م ییابند .این امر را بهطور ویژه در قرن یازدهم که
مشایی در اروپا است. قرن مدارس و فرصت تحصیل است ،شاهدیم .در قرن دوازدهم است
درعصرجدیدنیزتوجهبهاب نسیناازسوی که مدارس به اوج شکوفایی خود میرسند ،اما هنوز خبری از دانشگاهها
افرادی همچون اتین ژیلسون کماکان وجود نیست .اگر در این قرن به وضعیت اسپانیا توجه کنیم ،م یبینیم که وقتی
دارد .وی معتقد است فهم فلاسفه اروپایی و مسلمانان از آندلس رانده شدند ،مسیحیان به کتابخانهای با متون عربی و
قرون وسطایی ،بدون مطالعه اب نسینا ممکن نسخههای خطی نفیس دسترسی پیدا میکنند و از این راه فرهنگ اسلامی
نیست .وی استاد هانری کربن است و آنچه و حکمت ایرانی در اروپا نشر پیدا م یکند .در قرن دوازدهم میلادی،
که کربن در مورد قرون وسطی و شر قشناسی غربیها اب نسینا را نوعی منجی فرهنگی م یدانند و متفکران غربی به اسم
م یداند از ژیلسون اقتباس کرده است؛ اما
در نهایت کربن نیز اب نسینا را در دل تاریخ ابنسینا م یتوانستند آنچه را نمیتوانند بیان کنند ،بازگو کنند.
فلسف ههای اسلامی جا م یگذارد و به قولی هر در قرن سیزهم میلادی -که قرن تبدیل مدارس به دانشگاهها است-
ب هنوعی دیگر اب نسینا مطرح میشود .در واقع یک اب نسینای مشایی
کسی از ظ ّن خود یار اب نسینا م یشود.
در ادامه همایش ،دکتر حسین کلباسی
با موضوع ظهور عقل مشرقی در حکمت
سینوی و دکتر حسن بلخاری ،با موضوع
تأثیرات حکمت ایرانی در حوزه موسیقی
بر آراء اب نسینا به ایراد سخن پرداختند.
14