Page 16 - فصلنامه فرهنگی- خبری - شماره 2
P. 16

‫شماره دوم‪ :‬زمستان ‪1397‬‬

‫برخلاف قرن دوازدهم که ابن‌سینای اشراقی‬                                                                                  ‫با بنیاد ایران‌شناسي‬
‫مطرح بود‌‪ ،‬مورد واکاوی قرار م ‌یگیرد و‬
‫این موضوع قابل تأمل است‪ .‬در آن زمان‬           ‫در جهان لاتین اب ‌نسینا را خوب شناخت ‌هاند‪ ،‬آنها ابن‌رشد را در اختیار‬
‫انضباط مدارس را از دست رفته دیدند و‬           ‫داشت ‌هاند‪ .‬اب ‌نرشد نیز شارح است و غربیها به این مسئله پی برده بودند که‬
‫قائل به تأسیس مرکزی در راستای نظارت‬           ‫بین ابن‌رشد و اب ‌نسینا در مابعدالطبیعه تفاوتهایی وجود داد‪ .‬همچنین در‬
‫بر مدارس شدند‪ .‬بنابراین صنف استادان‬           ‫اینجا باید این نکته را نیز متذکر شد که ابن‌سینا روی بسیاری از فلاسفه‬
‫تأسیس شد و نخستین دانشگاههای رسمی‬
‫در فرانسه و انگلستان‪ -‬که قدیمی‌ترین آنها‬                           ‫تأثیر گذاشته و کانت یکی از همین افراد است‪.‬‬
                                              ‫در ادامه همایش دکتر کریم مجتهدی از تأثیر اب ‌نسینا بر فلسفه غرب‬
   ‫دانشگاه آکسفورد است‪ -‬شکل گرفتند‪.‬‬           ‫سخن گفت‪ ....‬ایشان ابراز کردند که با فتح اسپانیا و در نهایت آغاز‬
‫همچنین در قرن سیزدهم‪ ،‬با پیدایش‬               ‫جنگهای صلیبی‪ ،‬اختلاف میان مسلمانان و غربیها آغاز شد‪ .‬فرستادگان‬
‫دانشگاهها حکمت ارسطویی را با احتیاط و‬         ‫شاهان بیزانس در بغداد به یادگیری زبان عربی مشغول م ‌یشدند و سعی‬
‫به شیوه اب ‌نسینایی تدریس م ‌یکردند‪ .‬یکی‬
‫از این افراد آلبرت کبیر است که از کارهای‬                         ‫بر شناسایی فرهنگ اسلامی و تحلیل آن داشتند‪.‬‬
‫شاخص وی تربیت دانشجویانی همچون‬                ‫به هر ترتیب توجه به کشورهای شرقی آغاز م ‌یشود و در طول هزار‬
‫توماس آکوئینی بوده که بزرگترین فیلسوف‬         ‫سال افراد مختلفی از جمله پزشک‪ ،‬ریاضیدان‪ ،‬فیلسوف و ‪ ...‬در غرب‬
                                              ‫با ابن‌سینا سر وکار م ‌ییابند‪ .‬این امر را به‌طور ویژه در قرن یازدهم که‬
                   ‫مشایی در اروپا است‪.‬‬        ‫قرن مدارس و فرصت تحصیل است‪ ،‬شاهدیم‪ .‬در قرن دوازدهم است‬
‫درعصرجدیدنیزتوجهبهاب ‌نسیناازسوی‬              ‫که مدارس به اوج شکوفایی خود می‌رسند‪ ،‬اما هنوز خبری از دانشگاهها‬
‫افرادی همچون اتین ژیلسون کماکان وجود‬          ‫نیست‪ .‬اگر در این قرن به وضعیت اسپانیا توجه کنیم‪ ،‬م ‌یبینیم که وقتی‬
‫دارد‪ .‬وی معتقد است فهم فلاسفه اروپایی و‬       ‫مسلمانان از آندلس رانده شدند‪ ،‬مسیحیان به کتابخانه‌ای با متون عربی و‬
‫قرون وسطایی‪ ،‬بدون مطالعه اب ‌نسینا ممکن‬       ‫نسخه‌های خطی نفیس دسترسی پیدا می‌کنند و از این راه فرهنگ اسلامی‬
‫نیست‪ .‬وی استاد هانری کربن است و آنچه‬          ‫و حکمت ایرانی در اروپا نشر پیدا م ‌یکند‪ .‬در قرن دوازدهم میلادی‪،‬‬
‫که کربن در مورد قرون وسطی و شر ‌قشناسی‬        ‫غربیها اب ‌نسینا را نوعی منجی فرهنگی م ‌یدانند و متفکران غربی به اسم‬
‫م ‌یداند از ژیلسون اقتباس کرده است؛ اما‬
‫در نهایت کربن نیز اب ‌نسینا را در دل تاریخ‬             ‫ابن‌سینا م ‌یتوانستند آنچه را نمی‌توانند بیان کنند‪ ،‬بازگو کنند‪.‬‬
‫فلسف ‌ههای اسلامی جا م ‌یگذارد و به قولی هر‬   ‫در قرن سیزهم میلادی‪ -‬که قرن تبدیل مدارس به دانشگاهها است‪-‬‬
                                              ‫ب ‌هنوعی دیگر اب ‌نسینا مطرح می‌شود‪ .‬در واقع یک اب ‌نسینای مشایی‬
      ‫کسی از ظ ّن خود یار اب ‌نسینا م ‌یشود‪.‬‬
‫در ادامه همایش‪ ،‬دکتر حسین کلباسی‬
‫با موضوع ظهور عقل مشرقی در حکمت‬
‫سینوی و دکتر حسن بلخاری‪ ،‬با موضوع‬
‫تأثیرات حکمت ایرانی در حوزه موسیقی‬

  ‫بر آراء اب ‌نسینا به ایراد سخن پرداختند‪.‬‬

                                                                                                                        ‫‪14‬‬
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21