Page 7 - فصلنامه فرهنگی خبری شماره نهم
P. 7
شماره نهم :پائیز 1399
با بنیاد ایرانشناسی
شده است و از هر زاویه نگاه كنید ،جز كمال در آن دیده شده ،این زیباییهای معنوی دیده و گزارش شده است.
نمیشود ،در حكمت نقص نیست .خداوند حكیم است و مثل ًا از فیثاغورس نقل شده كه گاهی در سیر و سلوك
حكمت را دوست دارد و آن را بههمراه ادیان بهوسیلة خود و شهودی از شهودها ،نغمههای آسمانی را شنیده
انبیا و رسلش برای ما فرستاده است .در عین حال ،بود .حكیم نامدار اسلامی میرداماد ـ استاد ملاصدرا نیز
حكمت شامل هرگونه تناسب و كمال بین اجزاء و اعضا حدود چهارصد سال پیش در خلسهها و سفرهای معنوی
(یعنی همان زیبایی) نیز میشود؛ چون زیبایی را حسن خود به ملكوت ،نغمههای آسمانی را شنیده است .او
خلسهای داشته كه آن را نقل م یكند و میگوید در فضای نسبت و تناسب بین اعضاء تعریف كردهاند.
ریاضیات یكی از چیزهایی است كه جلوهای از زیبایی عالم دیدم كه انبوهی از نغمههای زیبا در آن پیچیده به
طبیعت را نشان میدهد .خداوند ،متعال نیز عالم را بر حدی كه انسان را حیران و هر عاقلی را شیدا م یكرد .او در
اساس ظرایف مهندسی و بهتعریف عرفی ،طبق قواعد ای نباره كتابی هم به نام خلسة ملكوتیه نوشته است .یعنی
حساب یا بتعبیر قرآنی« ،قدر» یا مقدار آفریده است كه همین عالمی كه ما در آن زندگی م یكنیم پر از نغمهها و
عین تناسب بین اجزاء خود بوده و بههمین دلیل زیبا و جلوههای زیباست و در همه چیز و هم هجا میتوان این
خیر هستند .پس بههرحال ،عالم به هر صورتی كه نگاه جلوهها را با چشم نظر و چشم باطن ملاحظه كرد.
كنید جلوهای از جلوههای الهی است و در آن جمال الهی در تعریف هنر باید گفت ،هنر واقعی هنری است
جلوهگری میكند .این جمال ،جمال صوری یا بصری كه ناشی از الهام از غیب و مشاهده زیبایی در آن باشد.
نیست بلكه جمال معنوی است (جمالی كه ب هصورت ،زیبایی طبیعت جزء تعریف هنر است .در واقع هنر ،همان
محدود نمیشود) .در خلسههایی كه از برخی حكما نقل زیبای یشناسی است .ادراك صحیح هنری ،ادراكی شهودی
5