Page 12 - فصلنامه فرهنگی خبری شماره نهم
P. 12
شماره نهم :پائیز 1399
جویانـه در خصـوص ارمنسـتان و تشـابه بسـیار آن بـا گؤ ر ،توفان قوپار عصیان ائله آنچه از تو سرازیر اس ت، با بنیاد ایرانشناسی
جملاتـی کـه دربـاره دولت رسـمی و مشـروع سـوریه آب نیست بلکه اشکی است» که به خون تبدی لشده »این
تاکنـون اظهـار داشـته اسـت و از آن فراتـر ه مداسـتانی احوال تأس فبار را ببین و عصیان کن* قاضی اُو ل ،انصافه
برگزارکننـدگان آذری مراسـم بانام بردن از نشـانگاههای َگ ل ،حکم زمان وئر تازه دن غصب اولان تورپاقلاری
میـراث تاریخـی و طبیعـی ایرا نزمیـن -ارگ تبریـز و وابسته ایران ائله قاضی باش! انصاف ک ن ،دوباره حکم بده»
کوه سـبلان -دراثنـای برگزاری رژه نظامی مایه تأسـف، سرزمی نهای غص بشده را به ایران ملحق کن یا اؤزون
تأثـر و اعجـاب بسـیار گردیـد .صاحبـان اندیشـه نیک چک بیر کناره ،غصب اولان مرزی گؤتور یا ایکی روحو
م یداننـد کـه ایـن رفتـار نابخردانـه ،پیـش از هـر چیز، سازاشدیر ،دل لری شادان ائله یا خودت را کنار بکش و مرز
نخسـت تمامیـت ارضی جمهـوری آذربایجـان را هدف غص بشده را از میان بردار» یا دو روح را آشتی بده و د لها
قـرار داده اسـت و در وهلـه بعـد اگـر از سـر ب یاطلاعی
و ک ممایگـی نبـوده باشـد ،اقدامی تحری کآمیـز ،حاصل را شادمان کن.
از خیا لپرداز یهـای آقـای اردوغـان ارزیابـی م یگردد. امـا در کمـال تأسـف و در تقابـل بـا ایـن حـس
آنچه از منظر رئی سجمهور ترکیه ،ادله دس تاندازی حسـرت جدائـی از وطـن کـه ندایـی از آ نسـوی رود
بر سرزمینهای آذریزبان آذربایجان شناخته میشود، ارس بـرای پیوسـت بـه سـرزمین گسسـته پدری اسـت
تصوری موهوم و به لحاظ شرایط سیاسی فعلی جهان، برخـی سیاسـتمدارنما کـه به عرصـه تاریـخ و ادب پای
تفکری مذموم است .اگر باور تعلق زبانی سرزمینی نهادهانـد متعرض قلمروهایـی از تاریـخ و ادب م یگردند
همسایه محمل تسخیر و تصرف آن فرض گردد ،تعلق کـه موجـب تأثر و تألـم اصحاب خرد و اندیشـه اسـت.
نژادی و قومی دستآویزی بهمراتب محکمتر محسوب ایـران تاریـخ یـک قـوم و قبیلـه و یـک نقطه نیسـت.
میشود؛ گو اینکه قریب به نیمی از مردمان آسیای ایـران سـرزمینی وسـیع بـه گسـتره فرهنـگ ایرانـی و
کوچک (ترکیه امروزی) به نژاد ،فرهنگ و زبانی فارغ اقـوام ایرانـی اسـت هرچنـد در جغرافیای امـروز خود و
از زبان رسمی آن کشور تعلق دارند؛ در میان اقوام غیر فـارغ از هـر ادعـای ارضـی و جغرافیـای تاریخـی خود
تر کزبان ،زنان و مردان غیور و گردنفراز کرد که پیوسته زنـده و بانشـاط فرهنگی اسـت .این سـرزمین میرا ثدار
مورد هجمه افراطگرایان پان ترک قرارگرفتهاند ،بیگمان بـه حـق و حافظ تاریـخ ،فرهنـگ و تمدن و البتـه مردم
ایرانیانی هستند که همچون دیگر کردها در اقصی نقاط دیرینه خود اسـت .تاریـخ خود گواه همزیسـتی و تعامل
اقـوام گوناگـون ایرانـی در سـرزمین ایـران و احسـاس
عالم ،موطن خود را ایران عزیز م یدانند. همبسـتگی و وحـدت آنـان با یکدیگر اسـت .شـاید از
ایکاش سـردمداران فتن هانگیـز منطقـه بـر اسـاس ایـنجهـت بـا بسـیاری از سیاسـتمدارانی که نتوانسـتند
شـناختی اجمالـی از تاریـخ گذشـته ایـران فرهنگی ،به درگـذر تاریـخ بـا دیگـر اقـوام و ملـل چـون کردهـا و
خاطـر آورنـد کـه ترکیـه امـروزی و مناطقـی فراتر از ارامنه و گاه شـیعیان سـرزمین خود به مدارا و همزیسـتی
آن ،بخشـی از سـرزمینهای نخسـتین ایـران و متعلـق برسـند تفاوت دارنـد .اظهـارات رجب طیـب اردوغان،
بـه حکومتـی جهانی در عهـد هخامنشـیان بوده اسـت نواختـن مـارش ویـژه عثمانـی موسـوم بـه «مهتـر» در
و مردمـان دلیر و سـختکوش کـرد ،امروزه باشـندگان باکـو! پارهی جـدا افتاده از پیکـر ایران ،سـخنان مداخله
10