Page 12 - فصلنامه فرهنگی خبری شماره نهم
P. 12

‫شماره نهم‪ :‬پائیز ‪1399‬‬

‫جویانـه در خصـوص ارمنسـتان و تشـابه بسـیار آن بـا‬        ‫گؤ ‌ر‪ ،‬توفان قوپار عصیان ائله آنچه از تو سرازیر اس ‌ت‪،‬‬     ‫با بنیاد ایران‌شناسی‬
‫جملاتـی کـه دربـاره دولت رسـمی و مشـروع سـوریه‬           ‫آب نیست بلکه اشکی است» که به خون تبدی ‌لشده »این‬
‫تاکنـون اظهـار داشـته اسـت و از آن فراتـر ه ‌مداسـتانی‬   ‫احوال تأس ‌فبار را ببین و عصیان کن‌* قاضی اُو ‌ل‪ ،‬انصافه‬
‫برگزارکننـدگان آذری مراسـم بانام بردن از نشـانگا‌ههای‬    ‫َگ ‌ل‪ ،‬حکم زمان وئر تازه دن غصب اولان تورپاقلاری‬
‫میـراث تاریخـی و طبیعـی ایرا ‌نزمیـن ‪ -‬ارگ تبریـز و‬      ‫وابسته ایران ائله قاضی باش! انصاف ک ‌ن‪ ،‬دوباره حکم بده»‬
‫کوه سـبلان ‪ -‬دراثنـای برگزاری رژه نظامی مایه تأسـف‪،‬‬      ‫سرزمی ‌نهای غص ‌بشده را به ایران ملحق کن یا اؤزون‬
‫تأثـر و اعجـاب بسـیار گردیـد‪ .‬صاحبـان اندیشـه نیک‬        ‫چک بیر کنار‌ه‪ ،‬غصب اولان مرزی گؤتور یا ایکی روحو‬
‫م ‌یداننـد کـه ایـن رفتـار نابخردانـه‪ ،‬پیـش از هـر چیز‪،‬‬  ‫سازاشدیر‪ ،‬دل لری شادان ائله یا خودت را کنار بکش و مرز‬
‫نخسـت تمامیـت ارضی جمهـوری آذربایجـان را هدف‬             ‫غص ‌بشده را از میان بردار» یا دو روح را آشتی بده و د ‌لها‬
‫قـرار داده اسـت و در وهلـه بعـد اگـر از سـر ب ‌یاطلاعی‬
‫و ک ‌ممایگـی نبـوده باشـد‪ ،‬اقدامی تحری ‌کآمیـز‪ ،‬حاصل‬                                         ‫را شادمان کن‪.‬‬
‫از خیا ‌لپرداز ‌یهـای آقـای اردوغـان ارزیابـی م ‌یگردد‪.‬‬  ‫امـا در کمـال تأسـف و در تقابـل بـا ایـن حـس‬
‫آنچه از منظر رئی ‌سجمهور ترکیه‪ ،‬ادله دس ‌تاندازی‬         ‫حسـرت جدائـی از وطـن کـه ندایـی از آ ‌نسـوی رود‬
‫بر سرزمین‌های آذری‌زبان آذربایجان شناخته می‌شود‪،‬‬         ‫ارس بـرای پیوسـت بـه سـرزمین گسسـته پدری اسـت‬
‫تصوری موهوم و به لحاظ شرایط سیاسی فعلی جهان‪،‬‬             ‫برخـی سیاسـتمدارنما کـه به عرصـه تاریـخ و ادب پای‬
‫تفکری مذموم است‪ .‬اگر باور تعلق زبانی سرزمینی‬             ‫نهاد‌هانـد متعرض قلمروهایـی از تاریـخ و ادب م ‌یگردند‬
‫همسایه محمل تسخیر و تصرف آن فرض گردد‪ ،‬تعلق‬               ‫کـه موجـب تأثر و تألـم اصحاب خرد و اندیشـه اسـت‪.‬‬
‫نژادی و قومی دست‌آویزی به‌مراتب محکم‌تر محسوب‬            ‫ایـران تاریـخ یـک قـوم و قبیلـه و یـک نقطه نیسـت‪.‬‬
‫می‌شود؛ گو اینکه قریب به نیمی از مردمان آسیای‬            ‫ایـران سـرزمینی وسـیع بـه گسـتره فرهنـگ ایرانـی و‬
‫کوچک (ترکیه امروزی) به نژاد‪ ،‬فرهنگ و زبانی فارغ‬          ‫اقـوام ایرانـی اسـت هرچنـد در جغرافیای امـروز خود و‬
‫از زبان رسمی آن کشور تعلق دارند؛ در میان اقوام غیر‬       ‫فـارغ از هـر ادعـای ارضـی و جغرافیـای تاریخـی خود‬
‫تر ‌کزبان‪ ،‬زنان و مردان غیور و گردن‌فراز کرد که پیوسته‬   ‫زنـده و بانشـاط فرهنگی اسـت‪ .‬این سـرزمین میرا ‌ثدار‬
‫مورد هجمه افراط‌گرایان پان ترک قرارگرفته‌اند‪ ،‬بی‌گمان‬    ‫بـه حـق و حافظ تاریـخ‪ ،‬فرهنـگ و تمدن و البتـه مردم‬
‫ایرانیانی هستند که همچون دیگر کردها در اقصی نقاط‬         ‫دیرینه خود اسـت‪ .‬تاریـخ خود گواه همزیسـتی و تعامل‬
                                                         ‫اقـوام گوناگـون ایرانـی در سـرزمین ایـران و احسـاس‬
              ‫عالم‪ ،‬موطن خود را ایران عزیز م ‌یدانند‪.‬‬    ‫همبسـتگی و وحـدت آنـان با یکدیگر اسـت‪ .‬شـاید از‬
‫ای‌کاش سـردمداران فتن ‌هانگیـز منطقـه بـر اسـاس‬          ‫ایـن‌جهـت بـا بسـیاری از سیاسـتمدارانی که نتوانسـتند‬
‫شـناختی اجمالـی از تاریـخ گذشـته ایـران فرهنگی‪ ،‬به‬       ‫درگـذر تاریـخ بـا دیگـر اقـوام و ملـل چـون کردهـا و‬
‫خاطـر آورنـد کـه ترکیـه امـروزی و مناطقـی فراتر از‬       ‫ارامنه و گاه شـیعیان سـرزمین خود به مدارا و همزیسـتی‬
‫آن‪ ،‬بخشـی از سـرزمین‌های نخسـتین ایـران و متعلـق‬         ‫برسـند تفاوت دارنـد‪ .‬اظهـارات رجب طیـب اردوغان‪،‬‬
‫بـه حکومتـی جهانی در عهـد هخامنشـیان بوده اسـت‬           ‫نواختـن مـارش ویـژه عثمانـی موسـوم بـه «مهتـر» در‬
‫و مردمـان دلیر و سـخت‌کوش کـرد‪ ،‬امروزه باشـندگان‬         ‫باکـو! پار‌هی جـدا افتاده از پیکـر ایران‪ ،‬سـخنان مداخله‬

                                                                                                                    ‫‪10‬‬
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17