Page 25 - فصلنامه فرهنگی-خبری- شماره 1
P. 25

‫‪ 1397‬پائیز‪ :‬شماره اول‬

‫با بنیاد ایران‌شناسی‬      ‫آسمان‪ ،‬سپهر‪ ،‬فلك دوار‪ ،‬زمان و ‪ ...‬در ادبیات فارسی نمود نشست زاگرس در دوران پارینه‌سنگی‪ ،‬نگاهی به‬

                          ‫شواهد باستا ‌نشناختی و دیرین محیط‬                      ‫فراوانی م ‌ییابد‪ .‬در نتیجه آیینهای میترائیسم و زروانیسم در‬

                          ‫نشست «زاگرس در دوران پارینه‌سنگی‪ ،‬نگاهی به‬             ‫دورةاسلامیتداومم ‌ییابند‪.‬همچنیندیناسلامهموارهبدلیل‬

                          ‫حضور مزدائیان و گرویدن گستردة آنان به این دین در خطر شواهد باستا ‌نشناختی و دیرین محیط» با حضور رئیس‬

                          ‫دوگان ‌هباوری قرار م ‌یگیرد‪ .‬بنابراین عالمان دین اسلام در محترم بنیاد ایران‌شناسی‪ ،‬حضرت آیت‌الله سید‌محمد‬

                          ‫مورد پذیرش دیدگاه دوگان ‌هباوری تذكر م ‌یدهند‪ .‬مسلمانان خامنه‌ای و جمعی از پژوهشگران و علاقه‌مندان‪ ،‬بیست‌و‌‬

                                                 ‫مغان را جزء دوگان ‌هباوران منظور نم ‌یکنند و این صفت را به یکم آبان‌ماه‪ ،‬برگزار شد‪.‬‬

                          ‫مانویانومزدكیانمنتسبم ‌یدانند‪.‬درنتیجهاسلامباآیینهای در ابتدای این نشست حضرت آیت‌الله سیدمحمد‬

                          ‫مزدكی و مانوی به مخالفت برم ‌یخیزد و در روندی تدریجی خامنه‌ای‪ ،‬ضمن خیرمقدم به حاضران‪ ،‬به ارزش تاریخی‬

                          ‫و در طول سه قرن آیین زروانی م ‌یتواند خود را به باورهای و سابقة تمد ‌نسازی ایران و ایرانیان اشاره کرد و بر این‬

                          ‫اسلامی نزدیك كند‪ .‬تشابه باورهای اسلامی با باورهای رایج اساس‪ ،‬بنیاد ایران‌شناسی را متولی اصلی معرفی دقیق و‬

                                                 ‫در متون دینی پهلوی این دوران دیده م ‌یشود‪ .‬بطور مثال جامع ایران فرهنگی دانست‪.‬‬

                          ‫قرآن در پاسخ به كسانی كه در توانایی خدا بر زنده كردن ایشان با بیان اینكه خوشبختانه چه پیش از انقلاب و‬

                          ‫بدنها تردید دارند‪ ،‬پاسخ م ‌یدهد‪ :‬خدا آنها را از عدم بوجود چه پس از آن‪ ،‬پژوهشگران باستانشناس‪ -‬با توجه به میزان‬

                          ‫آورده و آن كاری بس دشوارتر است‪ .‬این استدلال علاو‌هبر فرصتی كه یافته‌اند‪ -‬با ارائه یافت ‌ههای پژوهشی از كاوشهای‬

                          ‫خود سعی در معرفی صحیح‌تری از تاریخ و تمدن این‬          ‫قرآن در «بندهش» نیز دیده م ‌یشود‪.‬‬

                          ‫آیین زروانی تا سدة چهارم هجری قمری و بنابر گفتة مرز و بوم داشته‌اند‪ ،‬چنین بیان داشت‪ :‬باستان‌شناسی تنها‬

                          ‫مهرداد بهار تا سدة هفتم ادامه م ‌ییابد‪ .‬همچنین تداوم حفاری و كاوش آثار و اشیاء و بقایای انسانی و جانوری و‬

                          ‫بكارگیری نام زروان در دورة اسلامی نیز نشان می‌دهد گیاهی در ادوار مختلف تاریخی و قراردادن آنها در موز‌هها‬

                          ‫تا سدة هشتم هجری نیز این آیین در ایران و بیشتر در نیست؛ بلكه آن یكی از دو پایة تاری ‌خساز ملتها است‪.‬‬

                          ‫استان فارس رواج داشته است‪ .‬بعلاوه‪ ،‬در دورة اسلامی پایة دیگر تاریخ مدون است كه بعض ًا به جعل و انحرافات‬

                          ‫بن‌مایه‌های زروانی تأثیر شگرفی بر تصوف و گرایشهای تاریخی درآمیخته است‪ .‬با ارائه حقایق باستان‌شناسی در‬

                          ‫عرفانی‪ ،‬كه در دوران ساسانی نیز وجود داشته‪ ،‬دارند‪ .‬بنابر كنار تاریخ مدون می‌توان به حقایق و مستندات تاریخی‬

                                                 ‫متون عرفانی زروانی‪ ،‬انسان برای نیكی‌های این جهان درست دست یافت‪.‬‬

                          ‫وابسته به سرنوشت «زروان» است اما برای نیكی‌های خوشبختانه پس از انقلاب در این حوزه رشد خوبی را‬

                          ‫جهان آخرت وابسته به كرده‌های خویش «اختیار» است‪ .‬شاهد بوده‌ایم و نیروها و پتانسی ‌لها در حوزة باستا ‌نشناسی‬

                          ‫جانی دوباره یافته و كارهای خوبی ارائه شده است‪ .‬حال‬     ‫(تلفیق اختیار و جبر در زندگی انسان ایرانی)‬

                          ‫بر این اساس با تلفیق و تداوم باورهای باستانی در دین این وظیفة ما و بنیاد ایرا ‌نشناسی است تا دستاوردها و‬

                          ‫جدید اسلام و در قالب تشیع و تصوف‪ ،‬آیین زروانی به یافته‌های پژوهشی باستان‌شناسی كه بصورت متفرق انجام‬

                          ‫شده‌اند‪ ،‬جم ‌عآوری کرده و باستا ‌ن‌شناسی تطبیقی را به‬  ‫بقای خود ادامه م ‌یدهد‪.‬‬

                                                 ‫سرانجام رسانیم‪.‬‬

                      ‫‪23‬‬
   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30