Page 25 - فصلنامه فرهنگی-خبری- شماره 1
P. 25
1397پائیز :شماره اول
با بنیاد ایرانشناسی آسمان ،سپهر ،فلك دوار ،زمان و ...در ادبیات فارسی نمود نشست زاگرس در دوران پارینهسنگی ،نگاهی به
شواهد باستا نشناختی و دیرین محیط فراوانی م ییابد .در نتیجه آیینهای میترائیسم و زروانیسم در
نشست «زاگرس در دوران پارینهسنگی ،نگاهی به دورةاسلامیتداومم ییابند.همچنیندیناسلامهموارهبدلیل
حضور مزدائیان و گرویدن گستردة آنان به این دین در خطر شواهد باستا نشناختی و دیرین محیط» با حضور رئیس
دوگان هباوری قرار م یگیرد .بنابراین عالمان دین اسلام در محترم بنیاد ایرانشناسی ،حضرت آیتالله سیدمحمد
مورد پذیرش دیدگاه دوگان هباوری تذكر م یدهند .مسلمانان خامنهای و جمعی از پژوهشگران و علاقهمندان ،بیستو
مغان را جزء دوگان هباوران منظور نم یکنند و این صفت را به یکم آبانماه ،برگزار شد.
مانویانومزدكیانمنتسبم یدانند.درنتیجهاسلامباآیینهای در ابتدای این نشست حضرت آیتالله سیدمحمد
مزدكی و مانوی به مخالفت برم یخیزد و در روندی تدریجی خامنهای ،ضمن خیرمقدم به حاضران ،به ارزش تاریخی
و در طول سه قرن آیین زروانی م یتواند خود را به باورهای و سابقة تمد نسازی ایران و ایرانیان اشاره کرد و بر این
اسلامی نزدیك كند .تشابه باورهای اسلامی با باورهای رایج اساس ،بنیاد ایرانشناسی را متولی اصلی معرفی دقیق و
در متون دینی پهلوی این دوران دیده م یشود .بطور مثال جامع ایران فرهنگی دانست.
قرآن در پاسخ به كسانی كه در توانایی خدا بر زنده كردن ایشان با بیان اینكه خوشبختانه چه پیش از انقلاب و
بدنها تردید دارند ،پاسخ م یدهد :خدا آنها را از عدم بوجود چه پس از آن ،پژوهشگران باستانشناس -با توجه به میزان
آورده و آن كاری بس دشوارتر است .این استدلال علاوهبر فرصتی كه یافتهاند -با ارائه یافت ههای پژوهشی از كاوشهای
خود سعی در معرفی صحیحتری از تاریخ و تمدن این قرآن در «بندهش» نیز دیده م یشود.
آیین زروانی تا سدة چهارم هجری قمری و بنابر گفتة مرز و بوم داشتهاند ،چنین بیان داشت :باستانشناسی تنها
مهرداد بهار تا سدة هفتم ادامه م ییابد .همچنین تداوم حفاری و كاوش آثار و اشیاء و بقایای انسانی و جانوری و
بكارگیری نام زروان در دورة اسلامی نیز نشان میدهد گیاهی در ادوار مختلف تاریخی و قراردادن آنها در موزهها
تا سدة هشتم هجری نیز این آیین در ایران و بیشتر در نیست؛ بلكه آن یكی از دو پایة تاری خساز ملتها است.
استان فارس رواج داشته است .بعلاوه ،در دورة اسلامی پایة دیگر تاریخ مدون است كه بعض ًا به جعل و انحرافات
بنمایههای زروانی تأثیر شگرفی بر تصوف و گرایشهای تاریخی درآمیخته است .با ارائه حقایق باستانشناسی در
عرفانی ،كه در دوران ساسانی نیز وجود داشته ،دارند .بنابر كنار تاریخ مدون میتوان به حقایق و مستندات تاریخی
متون عرفانی زروانی ،انسان برای نیكیهای این جهان درست دست یافت.
وابسته به سرنوشت «زروان» است اما برای نیكیهای خوشبختانه پس از انقلاب در این حوزه رشد خوبی را
جهان آخرت وابسته به كردههای خویش «اختیار» است .شاهد بودهایم و نیروها و پتانسی لها در حوزة باستا نشناسی
جانی دوباره یافته و كارهای خوبی ارائه شده است .حال (تلفیق اختیار و جبر در زندگی انسان ایرانی)
بر این اساس با تلفیق و تداوم باورهای باستانی در دین این وظیفة ما و بنیاد ایرا نشناسی است تا دستاوردها و
جدید اسلام و در قالب تشیع و تصوف ،آیین زروانی به یافتههای پژوهشی باستانشناسی كه بصورت متفرق انجام
شدهاند ،جم عآوری کرده و باستا نشناسی تطبیقی را به بقای خود ادامه م یدهد.
سرانجام رسانیم.
23