Page 13 - فصلنامه فرهنگی-خبری شماره 4
P. 13
شماره چهارم :تابستان 1398
مصاحبه وقتی از طرف ریاست بنیاد از اینجانب خواسته شد مسیحی و غرب جدید ب هخوبی مشاهده م یشود .وقتی
م یبینید که زبان فارسی زبان رسمی جاده ابریشم و یا زبان که درسی در بنیاد ارائه کنم ،عنوان «آشنایی با سیر تفکر
رسمی امپراطوران مغولان هند بوده و مل کالشعرای زبان در ایران از آغاز تاکنون» را انتخاب کردم و ده جلسه
فارسی در دهلی و نه در اصفهان تعیین م یشده است یا مثل ًا دو ساعته را که روزهای شنبه از ساعت 2الی 4در
م یبینید در چین ،بسیاری از خودآموزهای زبان عربی به محل بنیاد تشکیل میشد به این مبحث اختصاص دادم.
زبان فارسی تألیف شده است و تا دو نسل پیش علمای دو جلسه اول به بحث درباره حکمت در نزد ایرانیان
باستان پرداختم زیرا معتقدم که در گذشته بر فرهنگ دینی با زبان فارسی کامل ًا آشنا بودهاند و پنج قرن پیش
« َو ِإ َذا َح َك ْم ُت ْم برخی از شاهکارهای عرفانی ما به زبان چینی ترجمه شده
َی ِع ُظ ُك ْم بِ ِه» (و و ب همصداق است جفا رفته ایران باستان است و یا تأثیر طب اسلامی را در هند ،چین و نیز در
ِإ َّن ال َّل نِ ِع َّما بِالْ َع ْد ِل تَ ْح ُك ُموا بَْی َن ال َنّاس َأ ْن اروپا مشاهده م ینمائید و یا در دوران مغولان هند صدها
اگر در میان مردم داوری م یکنید به عدل داوری کنید چه
نیکوست این پندی که خداوند کتاب از سانسکریت به فارسی
به شما میدهد) سعی کردم ب همصداقآیه قرآنـی « َو ا ّما بِنْع َمه ربّک ترجمه شده است و بسیاری از
که مبانی این دین و حکمت فَ َحـ ّدث» بایـد از ایـن فرهنـگ معنوی مسائل مانند این ،آنگاه اهمیت
الهی آن را که از تحلیل متون و حکمتـی کـه خداونـد بـه ایـن قـوم این بنیاد آشکار م یشود اما به
بهدست میآید ،در حد توانایی
قول خواجه حافظ
شهریسـت پـر کرشـمه و ارزانی داشـته اسـت و در همه ابعاد آن و با توجه به کمبود وقت شرح
دهم،با توجه به اینکه در قرآن خوبـان ز شـش جهـت
نیز در آیه زیر ،مجوس نیز از هنـر و صناعت و شـعر و موسـیقی و چیزیـم نیسـت ور نه
همراه با اهل کتاب ذکر شده عرفـان و حکمت جلوهگر شـده اسـت، خریـدار هر ششـم
است « ِإ َّن الَّذی َن آ َم ُنوا َوالَّذی َن شـکرگزار باشیم.
َوال َنّصا َری َوال َّصابئِی َن َها ُدوا متأسفانه در چند دهه اخیر
َی ْو َم الْ ِق َیا َمه» َیْف ِص ُل بَْی َن ُه ْم ِإ َّن ال َّل َأ ْش َر ُكوا َوالَّذی َن َوالْ َم ُجو َس بعضی از کشورهای همسایه که هی چگونه همدلی با فرهنگ
ایرانی ندارند با دلارهای نفتی همت بر این کار بست هاند .اگر (کسانی که ایمان آوردند و یهود و صابئه و نصاری و
از طرف دولت محترم بودجه خاصی به امر روابط بی نالملل مجوس و آن کسانی که شرک ورزیدند ،خداوند در روز
در سطح وسیع به این بنیاد اختصاص م ییافت و نیز به قیامت آنها را از یکدیگر جدا خواهد کرد ).در این آیه
اولوی تهایی که در اساسنامه بنیاد ذکر شده است ،امکان سه گروه از یکدیگر متمایز شدهاند .1 :مؤمنان مسلمان .2
اهل کتاب (شامل یهود و نصاری و صابئین و مجوس) .3 این هست که این خلأ تا حدی جبران شود.
مشرکان و کافرانکه فاصله بین آنان در آیه فوق تکرار جناباستاد،لطف ًادرخصوصکارگاه«آشناییباسیر
دو بار کلمه «الذین» است و تفسیر بعضی از حکمای
تفکردرایرانازآغازتاکنون»کهباتدریسحضرتعالی مسلمان از جمله سهروردی را درباره حکمت خسروانی
و خمیره ازلی در نزد ایرانیان باستان را شرح دادم ،بعد در بنیاد برگزار شد ،توضیحاتی ارائه فرمایید؟
11