Page 70 - فصلنامه فرهنگی-خبری شماره 5
P. 70

‫شماره پنجم‪ :‬پائیز ‪1398‬‬

‫مستقل تهیه شده و سپس این رد‌هها با نظم الفبایی‬          ‫مدخل‌های مفصل نیز برحسب ضرورت عنوان مدخل‬                 ‫مصاحبه ویژه‬
                       ‫کنار هم قرار می‌گیرند)‪.‬‬                                     ‫بدان پرداخته شده است‪.‬‬

‫‪3.3‬موضوعی (بر اساس آن مطالب هر موضوع زیر‬                              ‫دانشنامه در چه سطحی قرار دارد؟‬
‫عنوان موضوعات بزرگتر گردآوری شده و سپس‬                  ‫این دانشنام ‌هها بر اساس سطح در ردیف دایر‌ىالمعارف‬
‫این موضوعات با نظمی منطقی پشت سر هم قرار‬                ‫بزرگسالاناستهرچندبرحسبنیازسایرسطوحسندیگر‬
                                                        ‫نیزم ‌یتوانندبدانمراجعهکنند‪.‬دایر‌ىالمعارفبزرگسالانکه‬
                                  ‫م ‌یگیرند)‪.‬‬           ‫ایننمونهازایننوعاستنوعیدایر‌ىالمعارفاستکهازنظر‬
‫این دانشنام ‌هها ب ‌هدلیل سهولت دسترسی به مدخ ‌لهای‬     ‫موضوع زبان و بیان برای برآوردن نیاز جوانان پژوهشگر و‬
‫مورد نظر اشیاء و کاربردی بودن ترتیب الفبایی در تدوین‬    ‫دانشجو ب ‌هطور اخص و برآوردن نیاز بزرگسالان ب ‌هطور اعم‬
‫دایر‌ىالمعار ‌فها‪ ،‬براساس «الفبایی» تدوین و تألیف شده‬
‫است‪ .‬علاو‌ه بر این طبق ‌هبندی‪ ،‬تنظیم موضوعی و رد‌های‬                                       ‫تدوینم ‌یشود‪.‬‬
‫نیز لحاظ شده یعنی هر دانشنامه جداگانه تدوین و تألیف‬
‫شده و سپس بر اساس ترتیب الفبایی تنظیم و چیده شد‌هاند‪.‬‬              ‫هدف از تدوین این دانشنام ‌ه چیست؟‬
                                                        ‫‪1.1‬نیاز جامعه به یک دایرى‌المعارف جامع اشیاء و‬
  ‫شیوه تدوین مدخ ‌لهای دانشنامه چگونه است؟‬              ‫شناساندن ابزار و آلات و اموال منقول (نیاز به‬
‫در تنظیم‪ ،‬تدوین و تألیف این دانشنامه عظیم و‬
‫فراه ‌منمودن مطالب مدخل‌های دانشنامه حتی‌المقدور به‬                       ‫تدوین فرهنگ جامع اشیاء)‪.‬‬
                                                        ‫‪2.2‬نیاز مراکز علمی‪ ،‬آموزشی و فرهنگی (اعم از‬
                   ‫نکات ذیل توجه لازم شده است‪:‬‬          ‫دانشگاهها‪ ،‬سازما ‌نها و مؤسسات) به دانشنامه‌ای‬
                                  ‫‪1.1‬تلفظ واژه؛‬         ‫که سرگذشت و سرنوشت و تاریخ اشیاء و اموال‬

                           ‫‪2.2‬ریشه‌شناسی واژه؛‬                         ‫منقول را مشخص و معین نماید‪.‬‬
                 ‫‪3.3‬نکات دستوری و هویت واژه؛‬            ‫‪3.3‬سهولت دستیابی به اطلاعات علمی و تاریخی اشیاء‬
‫‪4.4‬شرح مفاهیم (بر اساس فرهن ‌گها‪ ،‬قامو ‌سها و‬           ‫و اموال منقول جهت تهیه شناسنامه اموال‪ ،‬تهیه‬
‫لغ ‌تنام ‌هها و منابع تخصصی) – معانی کاربردی واژه؛‬
                                                                               ‫بروشور‪ ،‬تاریخچه شئ‪.‬‬
                            ‫‪5.5‬شواهد نظم و نثر؛‬
                ‫‪6.6‬تاریخچه کاربرد و شناخت شئ؛‬                 ‫لطف ًا نحوه تنظیم دانشنام ‌ه را توضیح دهید؟‬
                                                        ‫تنظیم و آرایش دانشنام ‌هها همیشه یکی از معضلات‬
                              ‫‪7.7‬طرح و تصویر‪.‬‬           ‫تدوین این آثار بوده است‪ .‬تاکنون سه نوع طبق ‌هبندی برای‬

‫محورهای موضوعی دانشنام ‌ههای اشیاء و ابزار و‬                ‫تدوین و تنظیم دایر‌ىالمعار ‌فها ب ‌هوجود آمده است‪:‬‬
                     ‫آلات و اموال منقول چیست؟‬           ‫‪1.1‬الفبایی (مدخل‌ها براساس حروف الفبایی زبان‬

‫براساس بررس ‌یهای تاریخ ابزارسازی بشر و نیازهایی‬                                ‫دانشنام ‌ه نگاشته شود)‪.‬‬
‫که در طول تاریخ حیات‪ ،‬انسا ‌نها بدان وابسته بود‌هاند و‬  ‫‪2.2‬رده‌ای (بر اساس آن مطالب هر رده ب ‌هصورت‬
‫برای آن چار‌هاندیشی و سپس به کشف و اختراع و تولید‬

                                                                                                                 ‫‪68‬‬
   65   66   67   68   69   70   71   72   73   74   75