Page 69 - فصلنامه فرهنگی-خبری شماره 3
P. 69

‫برگزیدن تشیع به‌عنوان مذهب رسمی‪ ،‬این جشن رونق‬                        ‫به نوروز نو‪ ،‬شاه گیتــی فـروز‬
            ‫و تازگی و درخششی عظیم یافت‪ .‬در این عصر‬                  ‫بـر آن تخـت بنشسـت فیـروز روز‬
             ‫علمای شیعه به گردآوری روایاتی از امامان در‬
              ‫مورد نوروز همت كردند كه از همه مهم‌تر‬                       ‫بزرگان به شــادی بیاراستنــد‬
                  ‫كتاب «السماء العالم» علامه‌مجلسی است‪.‬‬             ‫مـی‌و جـام و رامشـگران خواسـتند‬
                      ‫همچنین‪ ،‬روایتی از حضرت امام‬
                      ‫صادق (ع) درباره نوروز با این مضمون‬                  ‫چنین جشن فرخ از آن روزگار‬
                    ‫نقل شده است كه‪ ...« :‬در آغاز فروردین‪،‬‬           ‫بمانـد از آن خســـروان یادگـــار‬
                 ‫آدم آفریده شد و آن روز فرخند‌های‬             ‫قریب به‌همین مضمون «بیرونی» در آثا ‌رالباقیه به‬
                ‫است‪ ،‬برای طلب حاج ‌تها و برآورده شدن‬          ‫نقل آورده است‪ :‬و چنین گفته‌اند‪« :‬كه چون جمشید برای‬
                ‫آرزوها‪ ،‬كسب دانش و زناشویی و مسافرت‬           ‫خود تخت بساخت‪ ،‬در این روز بر آن سوار شد و جن و‬
                 ‫و دادوستد در آن روز خجسته است‪ .‬بیماران‬       ‫شیاطین آن را حمل كردند و به یك روز از كوه دماوند‬
                 ‫بهبودی م ‌ییابند و نوزادان ب ‌هآسانی زاده‬    ‫به بابل آمد و مردم برای دیدن این امر در شگفت شدند‬
                       ‫م ‌‌یشوند و روز ‌یها فراوان م ‌یشود»‪.‬‬
                     ‫همچنین از حضرت موسی بن‬                                                ‫و این را عید گرفتند»‪.‬‬
                        ‫جعفر (ع) نقل شده است‪« :‬این‬
                                                                          ‫نوروز پس از اسلام‬
‫‪67‬‬
                                                              ‫تا روی كار‌ آمدن دولت صفوی آیین‌های نوروزی‬
                                                              ‫بین مردم رواج داشت اما در زمان دولت صفوی و‬
   64   65   66   67   68   69   70   71   72   73   74