Page 72 - فصلنامه فرهنگی-خبری شماره 3
P. 72

‫شماره سوم‪ :‬بهار ‪1398‬‬

‫‌شرکت‌کنندگان در مسابقه می‌بایست هر دسته از‬              ‫از مبادلات و معاملات رایج منطقه هم هست و فصلی از‬         ‫مناسبت‌های فصل بهار‬
‫بیل‌ها را با یک دست برداشته و بعد به موازات شانه بالا‬    ‫گاهشماری زراعی و كشت و كار نیز ب ‌هشمار م ‌یرود‪ .‬در‬
‫آورده و دور سر بچرخانند‪ ،‬ب ‌هطوری که بیل‌ها با یکدیگر‬    ‫باور عام فصل گرما یا تابستان از این روز شروع و تا پایان‬
‫برخورد نداشته باشند‪ .‬برخورد بیل‌ها به یکدیگر به‌معنای‬
                                                                               ‫مردا ‌دماه «ماه گرمه» ادامه دارد‪.‬‬
                                 ‫بازنده شدن است‪.‬‬
‫رسم بی ‌لگردانی بازمانده‌ای از ورزش‌های باستانی و‬                        ‫بی ‌لگردانی‬
‫پهلوانی است‪ .‬این رسم از رسومی در ارتباط با ورزیدگی‬
‫برای کار کشاورزی دانسته‌اند و از سوی دیگر‪ ،‬آن را‬         ‫‌یكی از مراسمی‌که منجر به شکل‌گیری نوع خاصی‬
‫مرتبط با جنگ و احیان ًا گونه‌ای ‌آیین «آب‌خواهی» و‬       ‫از نظام روابط اجتماعی در قالب‌های همکاری و‬
‫جشن پایان لایروبی و استقبال از آب و تقدس آب‬              ‫فرهنگ همیاری و مشارکت در منطقه نی ‌مور شده‪ ،‬جشن‬
‫دانسته‌اند‪ .‬از نظر فرهنگی‪ ،‬پایندگی و تداو ‌مزندگی در‬
‫محلات سبب شده است که سنت‌های کهن پیوستگی و‬                                         ‫بیل‌گردانی است‪.‬‬
                                                         ‫برای انجام مراسم و مسابقه بی ‌لگردانی‪،‬‬
                           ‫تداوم بیشتری پیدا کنند‪.‬‬       ‫هفت بیل شخ ‌مزنی را در دو دسته چهارتایی‬
                                                         ‫و سه‌تایی با طناب محکم به هم م ‌یبستند (هر‬
               ‫چمچه‌خاتون‬                                ‫بیل بین سه تا چهار و نیم کیلوگرم‬
                                                         ‫وزن دارد)؛ در هر گروه از دسته‬
‫چمچ ‌هخاتونیکیازرسومبارانخواهیاست‪.‬اینشیوة‬                ‫بیل‌ها‪ ،‬یک بیل از سایر بالاتر بسته‬
‫باران خواستن‪ ،‬در مناطق ترك زبان به نام چمچ ‌هخاتون‬       ‫می‌شود تا پهلوانان جوی روب بتوانند‬
‫شناخته شده است‪ .‬مجری این جشن‪ ،‬زنان هستند‪ .‬آنها برای‬      ‫به‌عنوان دسته برای برداشتن بیل‌ها از زمین‬
‫طلبباران‪،‬بابرفابه(آبیکهازذوبشدنیخزمستانیحاصل‬             ‫و دور سرگرداندن آنها همانند میل‌های‬
‫شده است) قاشق چوبی بزرگی را نقاشی می‌كنند‪ .‬در قسمت‬       ‫زورخانه اقدام کنند‪ .‬پهلوان‪ ،‬بیل چهارتایی‬
‫پشت قاشق‪ ،‬با رنگ قرمز‪ ،‬لب و دهان و با رنگ مشكی‪،‬‬          ‫را با دست راست و بیل سه تایی را با دست‬
‫چشم و ابرو نقاشی كرده و روسری گلی رنگی بالای قاشق‬        ‫چپ از زمین بلند می‌کند و ب ‌هطرز جالبی‪،‬‬
‫م ‌یبندند‪ .‬در برخی مناطق استان زنجان‪ ،‬برای چمچ ‌هخاتون‪،‬‬  ‫در حال بالا آوردن‪ ،‬چرخش آنان را‬
‫عروسك یا مترسك درست می‌كنند كه دو بازوی عروسك‬
                                                                ‫به دور سر آغاز م ‌ینماید‪.‬‬

                                                                                                                  ‫‪70‬‬
   67   68   69   70   71   72   73   74   75   76   77