Page 71 - فصلنامه فرهنگی-خبری شماره 3
P. 71
شماره سوم :بهار 1398
مناسبتهای فصل بهار باستان در این جشن همه با لباس سفید در آتشكدهها جم ع مزار درگذشتگان رفته و بر روی سنگ گور آنان گل
م یشدند و پس از برگزاری مراسم دعا و نیایش و خواندن و گیاه و میوه و شمع روشن و لُركم یگذارند .همچنین
نان سورگ همراه با اقلامیدیگر از خوراكهای پختنی،
اردیبهش تیشت ،جشن را آغاز میكردند.
بهشكل نذور و هدایا صرف و پخش م یشود.
خردادگان (ششم خرداد)
نوروز بزرگ ،نوروز خردادی ،نوروز خاصه،
خرداد نام پنجمین امشاسپند است و صفتی برای نوروز كبیر ،جشن زایش زرتشت
اهورامزدا كه نشانه كمال و رسایی اوست .در روز ششم (ششم فروردین)
از ماه خرداد ،بهموجب تقارن روز و ماه خرداد این جشن
برگزار میشود .مظهر زمینی این امشاسپند آب است روز ششم فروردین كه خرداد روز نام دارد در ماه
و در این جشن بهویژه شس توشو و نیایش ویژة آب فروردین مصادف است با تولد زرتشت و دارای چنان
اهمیتی است كه گویند در آن روز حوادث و وقایع بسیار
معمول است و خوانده میشود. زیادی رخ داده است و آن روز را نوروز خردادی یا
خردادسالان نامیدهاند .در این روز بهموجب یك سنت
آیین كووه دینی مراسم شس تو شو و غسل انجام م یگیرد زیرا خرداد
را امشاسپند و نگهبان موكل آب دانند .یكی از وظایف
كووه ،آیین ویژهای است متناسب با طبیعت و گردش فروهران تأمین آب است جهت سال بازماندگان خود
زمین .این آیین را در آخرین روز اردیبهشت ،یعنی و بازماندگان میكوشند تا با انجام اعمال و تشریفات و
شصت روز بعد از عید نوروز انجام م یدهند .ب هلحاظ زمانی مراسم دینی و نیكی و راستی و اعمال پارسایی،فروهرها
را خشنود گردانند تا آنان خیر و بركتشان ببخشند و
آن را «شصت گا كووه» م یگویند «گا» در زبان آب یكسال را تأمین نمایند .زرتشتیان در این روز با
لكی ب همعنی گاو است و كووه نام ستارهای است برگزاری جشن میلاد پیامبرشان ،به جش نهای نوروزی
كه در پایان اردیبهش تماه و اوایلخردادماه در
پایانی زیبا میبخشند.
آسمان شمال لرستان ظاهر م یشود و بعد از سه
شب به محاق م یرود و دیگر اثری از اردیبهشتگان (سوم اردیبهشت)
آن پیدا نم یشود تا ایام یدیگر .مردم
اردیبهشت یكی از بزر گترین امشاسپندان و مظهر
عقیده دارند ،پرتو نور این ستاره باعث راستی و درستی و پرهیزگاری و پاكی و نظم در عالم معنا
چشم درد شدید و كوری حیوانات ب هویژه و بر روی زمین نگهبان آتش است .نماز معروف و مقدس
گاوها خواهد شد .برای جلوگیری از چنین زرتشتیان ب هنام اشم وهو به معنی بهترین راستی و درستی
اتفاقی ،مراسم كووه را با خمیر مالیدن بر به نام این فرشته است و آن را نماز «اشا» نیز م یگویند.
پیشانی حیوانات انجام م یدهند .همچنین این جشن با عنوان جش نهای آتش همراه با مراسمیویژه
روی سیاه چادرهای خود با خمیر نقش در روز سوم از ماه اردیبهشت برگزار م یشود .ایرانیان
خورشید میكشند و عقیده دارند ،آد مها نیز
به این وسیله از گزند درد چشم «كووه»
محفوظم یمانند.كووه،مبدأبسیاری
69