Page 76 - فصلنامه فرهنگی-خبری شماره 3
P. 76

‫شماره سوم‪ :‬بهار ‪1398‬‬               ‫همایش‌ها و هم‌اندیشی‌ها‬

‫همای ‌شها و هم‌اندیشی‌ها‬

‫یعنی خالق همه چیزهاست و اصل بر همه وجودها یا‬            ‫ ■همایش بزرگداشت ملاصدرا با موضوع‬
‫واج ‌بالوجود است‪ .‬در تاریخ حکمت ایرانی‪ ،‬کلمه ایرانی‬        ‫«حکمت ایرانی و حکمت متعالیه»‬
‫«زروان» را داریم که یک حقیقت واحد عینی است‪ ،‬وجود و‬
‫حقیقت اصلی در همان واج ‌بالوجود است که‪ ،‬از «زروان»‬      ‫در این همایش که با حضور اساتید برجسته حوزة فلسفه‬
                                                        ‫و عرفان همراه بود‪ ،‬حضرت آی ‌تالله سیدمحمد خامن ‌های‪،‬‬
             ‫دو نیروی ملکوتی و شیطانی زاده م ‌یشوند‪.‬‬    ‫رئیس بنیاد حکمت اسلامی صدرا‪ ،‬حکمت متعالیة ملاصدرا‬
‫حضرت آی ‌تالله سیدمحمد خامن ‌های در پایان با توجه‬       ‫را دارای حر ‌فهای بسیاری خواند که م ‌یتواند در ساد‌هترین‬
‫به اهمیت حکمت ایرانی چنین بیان داشتند‪ :‬به هر طرف‬        ‫محی ‌طها جا باز کند و بیان شود؛ چرا که یک حقیقت مستقل‬
‫که نگاه م ‌یکنیم حکمت ایرانی اهمیت و نورانیتی دارد که‬   ‫و مکتبی است‪ .‬ایشان با بیان اینکه هر حکیمی در هر جایی‪،‬‬
‫ما آن را از دست نداد‌هایم‪ .‬حکیم بوعلی سینا حدود ‪ ۲۰‬جلد‬  ‫خوب ‌یهای این حکمت را گرفته و از آن بهره برده است‪،‬‬
‫کتاب درباره حکمت یونانی نوشته که متأسفانه همه آنها از‬   ‫اظهار داشتند‪ :‬حکمت ایرانی توسط افلوطین اشراقی‪ -‬یونانی‬
‫بین رفت ‌هاند‪ .‬سهروردی حکمت ایرانی را احیا کرده و اصل‬   ‫شده و ب ‌هوسیله سهروردی و سهل شوشتری به ما رسیده‬
‫اشراق را بیان م ‌یدارد‪ .‬بر این اساس حکمت ایرانی قدیم‬    ‫است‪ .‬آنها خودشان معنی اشراق و معنی گفت ‌ههای قدیمی‬
‫دارای مباحث بسیاری است و ب ‌هصورت مختصر نم ‌یتوان‬       ‫ایرانیرام ‌یفهمیدندواگربهایرانقدیمبازگردیممتوجهاین‬
                                                        ‫امر که حکمت ایرانی چقدر عظمت و اهمیت داشته‪ ،‬خواهیم‬
                          ‫حق این موضوع را ادا کرد‪.‬‬
‫گفتنی است‪ ،‬این همایش با حضور و سخنرانی چهر‌ههای‬                ‫شد‪ .‬معارف قرآنی نیز از این حکمت برخوردارند‪.‬‬
‫برجسته کشور همچون دکتر غلامرضا اعوانی‪ ،‬دکتر‬             ‫رئیس بنیاد حکمت اسلامی ملاصدرا در ادامه با اشاره‬
‫غلامحسینابراهیمیدینانی‪،‬دکتررضاداوریاردکانیودکتر‬         ‫به کلمه نور در حکمت متعالیه‪ ،‬افزودند‪ :‬کلمه نور اشاره‬
‫کریم مجتهدی برگزار شد‪ .‬نکته شایان ذکر آن که استقبال‬     ‫بر وجود دارد‪ .‬نور عبار ‌ت است از چیزی که خود به نفسه‬
‫میهمانانوعلاق ‌همندانبهحدیبودکهسالنباگنجایشبیش‬          ‫ظاهر و مستقل از سایر موجودات است و موجودات را به ما‬
                                                        ‫نشان م ‌یدهد‪ .‬قرآن نور دارد و خداوند نور همه چیزهاست؛‬
  ‫از‪ 600‬نفر مملو از مشتاقان حکمت و فلسفه گردیده بود‪.‬‬

                                                                                                                  ‫‪74‬‬
   71   72   73   74   75   76   77   78   79   80   81