Page 75 - فصلنامه فرهنگی-خبری شماره 3
P. 75
شماره سوم :بهار 1398
مناسبتهای فصل بهار میپذیرفت و ب هندرت غریبهای وارد این کار میشد. خانواده داماد م یفرستند كه بیشتر شامل لباس برای پدر
زمان اجرای طب لزنی ،به کمک ساع تهای آبی (شامل داماد و پیراهن برای مادر داماد و یا روسری و چادر است.
تشتی بزرگ و فنجان مسی متوسطی که ته آن سوراخ بعد از ارسال این هدایا ،زو ججوان در نخستین پنجشنبه
ریزی داشت) مشخص میشد .صدای پر طنین این و یا جمعه ماه مبارك رمضان ،بزرگان و ب هویژه مادرها
طبلها با ترتیبی موزون و دلنشین خاطره نقارهزنی و پدرهای خود را برای برپایی ضیافت افطار به خانه
بارگاه امام هشتم (ع) را در یادها زنده میكند .آیین و دعوت میكنند .در بطن برگزاری این آیین ،تجلی یكی
مراسم طب لزنی در این شهرستان در فهرست آثار میراث از اصل یترین الگوهای فرهنگ ایرانی و توصی ههای دین
معنوی کشور (آثار ناملموس) به ثبت رسیده است . مبین اسلام یعنی صل هرحم قرار دارد.
آیین سنتی گرگیعان در شبیشه اهواز آیین و مراسم طب لزنی در خراسان جنوبی
همـه سـاله همزمان بـا میلاد امام حسـن آیین مراسم طب لزنی در ایام ماه مبارک رمضان در
مجتبـی (ع) مراسـم قدیمـی و کهن برخی از شهرستانهای استان خراسان جنوبی برگزار
گرگیعـان برگزار میشـود. میشود .مراسم طب لزنی به مدت ده دقیقه تا یک ربع و
هر نوبت شامل س هبار به فاصله یکساعت از مرتبه قبل
«گرگیعـان» یـا «قرقیعـان» نام یک نواخته میشود و با ضربات هماهنگ زمان باقیمانده به
آییـن سـنتی رایج بین مردم عرب اسـتان اذان را اعلام میکند و در پایان بخشی کوتاه با ریتم به
خوزسـتان ،هرمـزگان و کشـورهای عربی هم ریخته نواخته م یشود که مردم با شنیدن آن متوجه
نظیر عراق اسـت کـه در نیمه مـاه رمضان
توسـط کـودکان اجـرا میشـود .کـودکان میشوند که زمان کوتاهی به اذان مانده است.
بـا پوشـیدن لباسهـای محلی (دشداشـه در گذشته پس از اجرای این موسیقی ،توپ خاصی
بـرای پسـران و عبـا بـرای دختـران)، به نام زنبورک (شمخال) به صدا در میآمد .به برگزار
کنندگان این عمل زنبورکزن و نقارهزن م یگفتند و
بـه خانههـای مختلـف م یرونـد و تمامی این کارها در اکثر مناطق ب هطور موروثی صورت
عیـدی و شـیرینی م یگیرنـد.
73