Page 7 - فصلنامه فرهنگی-خبری شماره 4
P. 7

‫شماره چهارم‪ :‬تابستان ‪1398‬‬

‫مصاحبه‬       ‫ایرانیان در تاریخ به داشتن حکمت شهرت داشت ‌هاند‬            ‫است‪ ،‬مشارکت داشتم و به‌علاوه کنگره‌های بین‌المللی‬
             ‫که چند مورد را به‌عنوان نمونه ذکر م ‌یکنم یکی از‬           ‫همچون کنگره منطق‪ ،‬کنگره مولانا جلال‌الدین بلخی و‬
             ‫مهمترین کتاب‌های تاریخ فلسفه که مرجعی بسیار مهم‬            ‫کنگره روز جهانی فلسفه به ابتکار مؤسسه و به سرپرستی‬
             ‫برای همه مورخان فلسفه در قرون بعدی است کتاب‬
             ‫زندگی فیلسوفان نامدار نوشته دیوگنس لائرتیوس است‬                                           ‫اینجانب برگزار شد‪.‬‬
             ‫که در حدود دو هزار سال قبل به یونانی نوشته شده‬             ‫در سال ‪ 1371‬به‌عنوان استاد ممتاز دانشگاه شهید‬
             ‫است و در آن از فیلسوفان و مورخان بزرگ یونانی و‬             ‫بهشتی و نیز از برگزیدگان دوره اول چهره‌های ماندگار‬
             ‫از کتاب‌های فراوانی که بسیاری از آنها اکنون در دست‬         ‫در رشته فلسفه شدم و همچنین در سال ‪ 1380‬برگزیده‬
             ‫نیست نام م ‌یبرد‪ .‬دیوگنس لائرتیوس در آغاز این کتاب‬
             ‫پرسش مهمی را مطرح م ‌یکند که فلسفه برای نخستین بار‬                             ‫دوره اول نخبگان کشوری شدم‪.‬‬
                                                                        ‫علاوه بر دانشگاه شهید بهشتی‪ ،‬در دانشگاه تهران‪،‬‬
                                         ‫از کجا آغاز شده است؟‬           ‫دانشگاه تربیت مدرس تهران‪ ،‬دانشگاه تربیت مدرس قم‪،‬‬
             ‫«برخی گفته‌اند که آغاز فلسفه در نزد غیر یونانیان‬           ‫دانشگاهعلامهطباطباییومؤسسهپژوهشیحکمتوفلسفه‬
             ‫(بربرها) بوده است و عقیده دارند که طایفه مغان در میان‬
             ‫ایرانیان و کلدانیان در میان بابلیان و آشوریان و حکیمان‬       ‫ایران در دوره کارشناسی ارشد و دکتری تدریس کرد‌هام‪.‬‬
                                                                        ‫از سال ‪ 1392‬به‌مدت چهار ترم در چهار‌سال به‌عنوان‬
                 ‫برهنه در میان هندیان ‪ ...‬آغازگر حکمت بود‌هاند»‪.‬‬        ‫استاد ممتاز مدعو در رشته مطالعات اسلامی در مؤسسه‬
             ‫وی سپس توضیح م ‌یدهد که سرسلسله مغان در ایران‬              ‫مطالعات عالیه علو ‌مانسانی وابسته به دانشگاه پکن شدم و‬
             ‫زرتشت بوده است که به گمان وی پن ‌جهزار سال پیش از‬          ‫نیز در دانشگاه مینزو در پکن به تدریس اشتغال داشته‌ام‪.‬‬
             ‫سقوطتروآم ‌یزیستهاست‪.‬چنانکههرمودوروسافلاطونی‬               ‫در سال ‪ 2008‬در بیست و دومین کنگره جهانی فلسفه‬
             ‫در کتاب ریاضیات خود این نکته را ذکر کرده است‪ .‬وی‬           ‫در سئول ب ‌هعنوان عضو هیئ ‌تمدیره فدراسیون بی ‌نالمللی‬
             ‫سپس به نقل از گزانتوس لیدیایی م ‌یگوید که زرتشت طبق‬        ‫انجم ‌نهای فلسفی جهان (‪( )FlSP‬که بیش از ‪ 120‬سال‬
             ‫محاسبات او‪ ،‬حدود ش ‌شهزار سال پیش از لشکرکشی‬               ‫قدمت دارد) انتخاب شدم‪ .‬بار دیگر در بیست و سومین‬
             ‫خشایارشا م ‌یزیسته است و سپس وی نام حکمای بزرگی‬            ‫کنگره جهانی آتن ‪ 2013‬و بار سوم در بیست و چهارمین‬
             ‫را که در ایران باستان از زمان زرتشت تا لشکرکشی اسکندر‬      ‫کنگره جهانی فلسفه در پکن در سال‪ 2018‬با بیشترین رأی‬
                                                                        ‫انتخاب شدم‪ .‬در ضمن در سال‪ ،2009‬انجمن علمی حکمت‬
                          ‫در نزد یونانیان شهرت داشت ‌هاند نام م ‌یبرد‪.‬‬  ‫و فلسفه را ب ‌هعنوان عضو این فدراسیون با ارائه دستاوردهای‬
             ‫نمونه دیگر از وجود حکمت در ایرا ‌ن باستان و نیز‬            ‫فلسفی در ایران به ثبت رساندم و در سال ‪ ،2010‬انجمن‬
             ‫شهرت ایرانیان به داشتن حکمت روایت فرفوریوس‪،‬‬                ‫بی ‌نالمللی فلسفه اسلامی را با مشارکت کشورهای اسلامی‬
             ‫حکیم یونانی در مقدمه خود بر «تساعیات» افلوطین که‬
             ‫درباره زندگینامه افلوطین است‪ -‬م ‌یدانیم که افلوطین از‬                ‫تأسیس کرده و در فدراسیون به ثبت رساند‌هام‪.‬‬
             ‫بزرگترین حکمای یونان باستان و به گفته ژوزف مورو‬
             ‫فیلسوف معاصر فرانسوی در عنوان کتاب خود «افتخار‬             ‫در خصوص فهم و شناخت از موضوع حکمت‬
             ‫حکمت باستان» است‪ -‬در شرح حال افلوطین م ‌یگوید‬              ‫ایرانی و تأثیر آن به گسترش دانش ایرا ‌نشناسی‪ ،‬چه‬

        ‫‪5‬‬                                                                              ‫مواردی را می‌توانید تبیین فرمایید؟‬
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12