Page 9 - فصلنامه فرهنگی-خبری شماره 4
P. 9

‫شماره چهارم‪ :‬تابستان ‪1398‬‬

‫مصاحبه‬     ‫و خاصه در دوران جدید است که دین از حکمت جدا نابسامانی‌ها و بی‌اخلاقی‌های جامعه امروز ایرانی‬

                                       ‫شده است‪ .‬افلاطون زمان خود را دوره انحطاط حکمت باشد‪‌،‬توضیح بفرمایید؟‬

           ‫ایرانیان صفات و کمالات معنوی بارزی داشت ‌هاند‬      ‫در یونان م ‌یداند زیرا بر اثر حملات سوفسطائیان مورد‬

           ‫خدشه قرار گرفته بود و از این که مجبور بود فلسفه را که ب ‌هویژه در فرهنگ اسلامی‪ -‬ایرانی ظهور و بروز‬

           ‫بنویسد عذر می‌خواهد زیرا نوشتن فلسفه به‌منزله مرگ یافته است‪ .‬یکی از آنها همان حکمت اسلامی است‪.‬‬

           ‫فلسفه است‪ ،‬می‌خواهد با نوشتن فلسفه آن را از نابودی شاید این نکته قابل توجه و شایسته نظر باشد که در‬

           ‫نجات دهد‪ .‬حکمت در حکمای قدیم تحقق عینی داشته میان کشورهای اسلامی‪‌،‬ایران (به‌معنای وسیع کلمه‪ ،‬نه‬

           ‫فقط ایران جغرافیایی بلکه ایران فرهنگی) تنها کشوری‬                  ‫است نه فقط وجود ذهنی یا کتبی‪.‬‬

           ‫هر دین از طرف دیگر چونان یک وحی الهی‪ ،‬بوده است که در آن حکمت به‌معنای دقیق کلمه حیات‬

           ‫برخلاف فلسفه تمامی ابعاد وجود انسان را در برم ‌یگیرد مستمری داشته‪‌ ،‬مکاتب مختلف حکمی در آن پدید‬

           ‫آمده و حکمت به‌عنوان یک‬                                            ‫و از جهتی دیگر برخلاف‬

           ‫برنامه درسی در اکثر شهرهای‬  ‫در میـان کشـورهای اسالمی‪‌ ،‬ایـران‬      ‫فلسفه مانند مائده‌ای آسمانی‬
           ‫بزرگ و کوچک تدریس‬           ‫(به‌معنـای وسـیع کلمـه‪ ،‬نه فقـط ایران‬  ‫است که خاص و عام هر‬
           ‫می‌شده است‪ .‬هر شهری که‬      ‫جغرافیایـی بلکـه ایران فرهنگـی) تنها‬   ‫یک به اندازه استعداد و‬

           ‫قابلیت خود از آن بهر‌همند کشـوری بوده اسـت کـه در آن حکمت دارالحکومه یا ب ‌هاصطلاح‬
           ‫می‌شوند‪ .‬بنابراین دینی مانند به‌معنـای دقیق کلمـه حیات مسـتمری امروزیان پایتخت یک‬
           ‫دین زرتشت در تمامی ابعاد داشـته‪‌،‬مکاتب مختلف حکمـی در آن سلسله‌ای می‌شده است پس‬
           ‫نظری و عملی یک جامعه پدیـد آمـده و حکمـت به‌عنـوان یک از اندک مدتی به‌عنوان یک‬
           ‫از خداشناسی‪ ،‬جهان‌شناسی‪ ،‬برنامه درسـی در اکثر شـهرهای بزرگ کانون بزرگ حکمت و علوم و‬
           ‫انسان‌شناسی‪ ،‬آخر ‌تشناسی و کوچـک تدریس می‌شـده اسـت‪ .‬فنون دیگر در می‌آمده است‪.‬‬
           ‫شهرهای مختلف خراسان‬                                                ‫در ادبیات‪ ،‬زبان‪‌ ،‬شعر‪ ،‬هنر‪،‬‬

           ‫خانواده‪ ،‬اخلاق سیاست و حکومت و غیره تأثیر دارد بزرگ‪‌،‬اصفهان‪‌،‬مراغه‪‌،‬تبریز‪ ،‬شیراز‪ ،‬سبزوار‪‌،‬تهران و‬

           ‫چنانکه در فرهنگ ایران باستان دیده می‌شود و ایرانیان قم از مراکز حکمت ب ‌هشمار م ‌یرفته است‪ .‬بدیهی است‬

           ‫در این مسائل شهره آفاق بود‌هاند و برخی از این که در هر یک از این مراکز اساتیدی تربیت م ‌یشد‌هاند که‬

           ‫دستاوردهای معنوی و الهی به دوره اسلامی نیز منتقل مشعل حکمت را در همه جا فروزان نگه می‌داشته‌اند‪ .‬این‬

           ‫شده است چنانکه اسلام آموختن علم و حکمت را در هر نکته جالب است که ابن‌سینا می‌گوید‪ :‬من حساب هندی‬

           ‫را از بقال سر کوچه آموختم‪.‬‬                         ‫جا که باشد به مسلمانان توصیه کرده است‪.‬‬

           ‫یک نمونه بارز حکمت در دوران اخیر‪ ،‬شهر تهران‬

           ‫کمی در خصوص اخلاق و اندیشه ایرانیان است‪ .‬هنگامی که تهران در حدود سال ‪ 1210‬پایتخت‬

           ‫باستان و میراثی که از ایشان برای نسل جدید ب ‌هجای ایران شد‪ ،‬بلافاصله حکیمانی چون ملاعبدالله زنوزی و‬

           ‫مانده و می‌تواند راهگشای زندگی پالایش یافته از فرزند او آقا علی مدرس‌ زنوزی‪ ،‬آقا محمدرضا قمشه‌ای‪،‬‬

        ‫‪7‬‬
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14