Page 10 - فصلنامه فرهنگی-خبری شماره 4
P. 10

‫شماره چهارم‪ :‬تابستان ‪1398‬‬

‫میرزا ‌‌ابوالحسن جلوه‪ ،‬ملاحسین سبزواری از شاگردان است‪ .‬بیهوده و گزاف نیست اگر بگوییم که ایران در دوره‬      ‫مصاحبه‬

‫مبرز حاجی ملاهادی سبزواری‪ ،‬حوزه فلسفی تهران را هخامنشی‪ ،‬اشکانی و ساسانی و نیز در اکثر ادوار تاریخ‬

‫تأسیس و شاگردان فراوانی را تربیت کردند و کم کم تهران پس از اسلام یکی از قدر ‌تهای بزرگ جهان بوده است‌‪.‬‬

‫به شهر هزار حکیم معروف شد که امیداوریم این نکته آیا اداره کشوری که از دره سند تا یونان و مصر‪ ،‬در دوره‬

‫به ثبت جهانی برسد‪ .‬الآن در هیچ یک از دانشگاههای هخامنشیان امتداد داشته است‪‌،‬با نبودن وسائل امروزی‬

‫جهان اسلام درسی با عنوان حکمت یا فلسفه اسلامی م ‌یتوانسته است بدون حکمت میسر باشد؟‬

‫اندرزنامه‌ها و پندنام ‌ههای فراوانی به زبان پهلوی‪،‬‬    ‫تدریس نم ‌یشود و ب ‌هجای آن درس اصول عقاید که‬

‫بیشتر متأثر از اصول عقاید اشعری و گاهی ماتریدی که با ترجمه‌های فارسی و عربی ب ‌هجای مانده است که‬

‫بعض ًا ماهیت ضد‌ حکمی دارد تدریس می‌شود‪ .‬بنابراین متأسفانه اثری از آنها در کتب درسی‪ ،‬کمتر دیده می‌شود‪.‬‬

‫حکمت اسلامی که حکمای بزرگی چون فارابی‪ ،‬ابن‌سینا‪ ،‬دانشمندان غربی نیز در سه قرن گذشته پژوهش‌های‬

‫ارجمندی را درباره نوشته‌های‬                                         ‫‌خواجه‌نصیر‪ ،‬سهروردی‪ ،‬ابن‬

‫عربی و پیروان او و همچنین در شرق همیشه دین و حکمت توأمان اوستایی و پهلوی به زبان‌های‬
‫مختلف انجام داده‌اند و‬                                              ‫عرفای بزرگ نظیر دوانی‪،‬‬
‫دانشمندان ایرانی نیز آثار‬     ‫بوده‌اند و هرگز دین از حکمت جدایی‬     ‫دشتکی‌ها‪ ،‬میرداماد‪ ،‬ملاصدرا‬
‫ارزنده‌ای در این زمینه تألیف‬              ‫نداشته است‪.‬‬               ‫و پیروان او و بسیاری از‬

‫حکمای دیگر در پیدایش ایرانیـان همیشـه یکتاپرسـت بـوده و کرد‌هاند‪ .‬مثل ًا در کتاب دا ِدستان‬
‫مینوی خرد (حکم ‌تهای‬                                                ‫آن سهم اساسی داشت ‌هاند از‬
‫مینوی خرد) ترجمه دانشمند‬      ‫هرگـز بت‌پرسـتی در میان آنـان رواج‬    ‫دستاوردهای بزرگ فرهنگ‬
‫روانشاد احمد تف ّضلی‪ ،‬شصت‬     ‫نداشـته اسـت و فرشت ‌هشناسـی را اساس‬  ‫ایران است و سخت مورد نیاز‬

‫و دو پرسش را شخصی به نام‬      ‫جها ‌نشناسـی می‌دانسـته‌اند‪.‬‬          ‫جهان آشفته امروز است که‬

‫«دانا» مطرح می‌کند و مینوی‬                                          ‫در آن فلسفه یا ُحب حکمت‬

‫خرد (روح عقل) به آنها پاسخ می‌دهد‪ .‬این کتاب علاوه بر‬                ‫به بُغض حکمت انجامیده است‪.‬‬

‫مسئله دیگری که ذکر آن در اینجا لازم است این است پندها و اندرزهای دینی و اخلاقی‪ ،‬شامل مباحثی درباره‬

‫که در ایران باستان‪‌،‬برخلاف جهان امروز‪ ،‬حکمت نظری آفرینش جهان و معاد و بخشی درباره چینود و یا پل‬

‫از حکمت عملی جدا نبوده است و به سخن دیگر این دو صراط است که درآخرت‌شناسی زرتشتیان سهم به‌سزائی‬

‫کل واحدی را تشکیل م ‌یداد‌هاند و به تعبیر دیگر کمال داشته است‪ِ .‬زنر در کتاب «تعلیمات مغان» تصریح می‌کند‬

‫حکمت نظری در کمال حکمت عملی متبلور م ‌یشده است‪ .‬که ایرانیان باستان کودکان خود را از خردسالی تا سن‬

‫ایرانیان باستان به داشتن فضائل و کمالات اخلاقی‪ ،‬صفات بلوغ در راست‌گویی و درس ‌تکرداری تربیت م ‌یکرد‌هاند‪.‬‬

‫حسنه و خصال پسندیده حاکم بر کانون خانواده و خاصه اساس ًا پایه هر دینی بر اخلاق نهاده شده است‪ .‬در قرآن‬

‫در فضائل اجتماعی و حکمت سیاسی شهره آفاق بود‌هاند‪ .‬مجید هم همیشه کلمه «ایمان» با «عمل صالح» همراه‬

‫گسترش عدل و داد از آرما ‌نهای شاهان بزرگ ایران بوده است‪ .‬بنابراین اساس دین زرتشت سه کلمه است‪ :‬هوْم ْت‬

                                                                                                           ‫‪8‬‬
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15