Page 11 - فصلنامه فرهنگی-خبری شماره 4
P. 11

‫شماره چهارم‪ :‬تابستان ‪1398‬‬

‫مصاحبه‬     ‫من کدام است‪ .‬چرا اصل هستی بیش از یکی نیست؟ منشأ‬       ‫(پندار نیک)‪ُ ،‬هو ْخ ْت (گفتار نیک) و ُه َو ْر ْشت (کردار‬
           ‫نیکی (خیر) کدام است و منشأ بدی (شر) چیست‪ ،‬نور از‬      ‫نیک) که هرگز از یکدیگر جدایی ندارند و این دقیق ًا با‬

           ‫تعلیم قرآنی مطابق است که این سه را کلید رستگاری کیست و تاریکی و ظلمت از کجاست؟ بوی عطرآگین‬

           ‫از کیست و بوی گندناک از کجاست؟ نظم عالم از کیست‬       ‫م ‌یداند (کسی که به خدا و آخرت ایمان آ َو َرد و کار نیکو‬
           ‫و ب ‌ینظمی عالم از چیست‪ ،‬رحمت از کیست و ظلم و‬            ‫انجام دهد‪ ،‬بر آنان بیمی نیست و اندوهناک نباشند)‪.‬‬

           ‫در ضمن باید گفت‪ :‬ایرانیان همیشه یکتاپرست بوده شقاوت از کجاست؟» پنجاه و هفت بخش دیگر این رساله‬

           ‫و هرگز ب ‌تپرستی در میان آنان رواج نداشته است و دربرگیرنده دقائق حکمت الهی برای جوانان پندآموز‬

           ‫است‪ .‬در ضمن کتاب ظفرنامه منسوب به اب ‌نسینا به فارسی‬  ‫فرشته‌شناسی را اساس جهان‌شناسی م ‌یدانسته‌اند‪.‬‬

           ‫نمونه دیگر کتابی ب ‌ه نام «پندهای زرتشت» است شامل پندهای بوذرجمهر (بزرگمهر) است که حکمت‬

           ‫که احتمال ًا در اواخر سلسله ساسانیان تألیف شده است‪ .‬نظری و عملی را در ابعاد مختلف آن در بر م ‌یگیرد‪ .‬در‬

           ‫اکثر کتا ‌بهای مربوط به تاریخ‬                                       ‫این کتاب اصول عقاید دین‬

           ‫زرتشت را برای نوجوانان همه ادیان ظاهری دارند و باطنی؛ در حکما در گذشته بخش مهمی‬
           ‫به حکمت ایرانیان باستان‬                                             ‫تلخیص کرده است و هر‬
                   ‫اختصاص یافته است‪.‬‬      ‫دین اسلام هم عرفان و هم حکمت که‬      ‫زرتشتی در سن بلوغ و پیش از‬
                                          ‫همیشه پیوند بسیار نزدیکی با یکدیگر‬   ‫بستن کمربند آئینی ُکستیک یا‬

           ‫با توجه به اینکه فلسفه‬         ‫کستی باید آن را بداند‪ .‬بخش داشته‌اند درباره حقایق و معارفی که با‬

           ‫جدید الهی نیست‪ ،‬جمع بین‬        ‫باطن دین ارتباط دارد از قبیل توحید‪،‬‬  ‫اول (از پنجاه و هشت بخش‬
           ‫فقه و حکمت در اندیشه‬           ‫نبوت‪ ،‬ولایت‪ ،‬معادشناسی‪ ،‬تخلق به‬      ‫آن) چنین است «بر وفق وحی‬
           ‫حکمای ایرانی چگونه تبیین‬                                            ‫دین الهی فرزانگان عهد باستان‬

           ‫در حکمت جاودانه خویش اخلاق الهی و نظیر آن بحث می‌کنند‪ .‬م ‌ییابد و از آن دفاع م ‌یکنند؟‬
           ‫در پاسخ باید عرض کنم‬                                                ‫چنین گفت ‌هاند که هنگام رسیدن‬

           ‫به سن پانزده سالگی زن و مرد باید پاسخ به این پرس ‌شها که همه ادیان ظاهری دارند و باطنی؛ در دین اسلام هم‬

           ‫را بدانند «من کیستم‪ ،‬به چه کسی تعلق دارم‪ ،‬از کجا آمد‌هام‪ ،‬عرفان و هم حکمت که همیشه پیوند بسیار نزدیکی با‬

           ‫به کجا باز م ‌یگردم‪ ،‬به چه نژاد و تباری وابست ‌هام؟ کار و یکدیگر داشت ‌هاند درباره حقایق و معارفی که با باطن دین‬

           ‫وظیفه من بر روی زمین چیست و پاداش من در جهان ارتباط دارد از قبیل توحید‪ ،‬نبوت‪ ،‬ولایت‪ ،‬معادشناسی‪،‬‬

           ‫دیگر کدام است؟ آیا از عالم غیب به این جهان آمد‌هام یا تخلق به اخلاق الهی و نظیر آن بحث م ‌یکنند یا اعمالی‬

           ‫همیشه در این جهان بود‌هام‪ .‬آیا به اهورامزدا تعلق دارم یا به که علاوه بر فرایض موجب تقرب بیشتر انسان به حضرت‬

           ‫اهریمن‪ ،‬آیا به فرشتگان (ایزدان) وابست ‌هام یا به دیوان‪‌،‬آیا حق م ‌یشود و فقه متکفل بیان احکامی درباره فروع دین‬

           ‫دلبستگی من به خیر است یا به شر؟ آیا من انسانم یا دیو؟ است از واجبات‪‌،‬عبادات و معاملات و غیره‪ .‬اما هر دو‬

           ‫راههای نجات من کدام است؟ دین و آئین من چیست‪ ،‬مکمل یکدیگرند و هیچ دینی فقط متوجه احکام ظاهری‬

           ‫سود و زیان من در کجاست‪ ،‬دوست من کیست و دشمن یا ب ‌هعبارت دیگر شریعت صرف نیست و از طرف دیگر‬

        ‫‪9‬‬
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16