Page 12 - فصلنامه فرهنگی-خبری شماره 4
P. 12

‫شماره چهارم‪ :‬تابستان ‪1398‬‬

‫دوام و قوام دین بدون شریعت که فقه متکفل بیان احکام صناعت فقه دارد به‌ نام «بدایى‌المجتهد و نهایى‌المقتصد»‬                ‫مصاحبه‬

‫که در آن به بحث تطبیقی درباره احکام فقهی در چهار‬                    ‫آن است‪ ،‬امکان ندارد‪.‬‬

‫یکیازویژگ ‌یهایحکمتاسلامیایناستکهحکمای مذهب فقهی اهل سنت پرداخته است‌‪ .‬این کتاب از کتب‬

‫ایرانی همیشه فقه را یکی از اصول مهم حکمت عملی مهم درسی در آن دیار تلقی می‌شده است‪.‬‬

‫اما دوره صفویه‪ ،‬دوره ظهور حکمای فقیه یا فقهای‬           ‫م ‌یدانست ‌هاند‪ .‬ب ‌هعنوان مثال فارابی در کتاب «احصا‌‌ءالعلوم»‪،‬‬

‫حکیم است که نمونه آنها را م ‌یتوان در امثال میرداماد و‬  ‫فقه را یکی از ارکان حکمت عملی ب ‌هشمار آورده است‪.‬‬

‫اب ‌نسینا نیز در زندگینامه خود می‌گوید‪ :‬فقه را نزد ملاصدرا مشاهده کرد‪ .‬کسانی مانند ملامحسن فی ‌ضکاشانی‪،‬‬

‫کسی ب ‌هنام اسماعیل زاهد آموخته است و پس از آنکه ملاعلی نوری‪ ،‬آقامحمدرضا قمش ‌های‪ ،‬حاج ملاهادی‬

‫مدتی به علوم دیگر و از جمله طب پرداخته است سب ‌زواری و ب ‌هطور کلی حکمای مکتب اصفهان و تهران‬

‫می‌گوید‪ :‬در آن زمان پزشکان فاضل علم طب را نزد من در علم فقه متو ّغل بود‌هاند اما به جهت غلبه نور حکمت‪،‬‬

‫آن جنبه فقاهتی آنها مجال‬                                            ‫می‌آموختند و ابواب معالجه‬

‫امراض بر اثر تجربه آن‌چنان فرهنـگ ایـران یک فرهنگ اسـتثنائی بروز و ظهور نیافته است‪ .‬این‬
‫نکته را نیز باید متذکر شد که‬                                        ‫بر من‌گشوده شد که به وصف‬
‫ترکیب و اندماج حکمت با فقه‬    ‫اسـت که تأثیـر شـگرفی در فرهنگ‌ها‬     ‫نیاید «و با وجود این من در‬
‫یا به تعبیر دیگر ظهور حکمای‬   ‫و تمدن‌های شـرق و غرب داشـته است‬      ‫آن زمان که شانزده سال بیش‬

‫نداشتم به علم فقه اشتغال داشتم به‌نحـوی کـه آثـار آن از چیـن و هنـد فقیه و فقهای حکیم فقط در‬
‫ایران اسلامی میسر شده است‪.‬‬                                          ‫و (با فقها) در ابواب آن مناظره‬
‫با توجه به حضور فعال‬          ‫گرفتـه تـا آسـیای میانـه و امپراطوری‬  ‫می‌کردم» او کتاب دهم شفا را‬
                              ‫عثمانـی و اروپـای مسـیحی و غـرب‬       ‫که به حکمت عملی اختصاص‬

‫دارد به «فلسفه فقه» اختصاص جدیـد به‌خوبـی مشـاهده می‌شـود‪ .‬شما در هیئت‌امنای بنیاد‬
‫ایرا ‌نشناسی‪ ،‬لطف ًا مختصری‬                                         ‫داده است‪ .‬ب ‌هعلاوه او در کتب‬

‫مختلف خود «علم ناموس» یا شریعت را اساس حکمت از مباحث مد نظر و راهکارهایتان در مورد برنامه‌ها‬

‫عملی می‌داند‪ .‬شیخ شهاب‌الدین سهروردی‪ ،‬مؤسس و راهبردهای بنیاد ایرا ‌نشناسی بیان فرمایید؟‬

‫به قول یکی از دوستان ما وضعیت فعلی ما وضعیت‬             ‫حکمت اشراق هم صاحب کتابی است به‌‌نام «تنقیح اصول‬

‫الفقه» که اخیراً به چاپ رسیده است‪ .‬خواجه نصیرالدین دوران «کمبوجیه‌ای= کم بودجه‌ای» و اقتصاد مقاومتی‬

‫طوسی‪ ،‬علاوه بر تو ّغل در حکمت الهی و حکمت طبیعی است و با توجه به بودجه اختصاصی‪ ،‬کار این بنیاد‪ ،‬تحت‬

‫و ریاضی و اصناف سه‌گانه حکمت عملی‪ ،‬فقیه عالیقدری ریاست عالیه آن ب ‌هخوبی پیش م ‌یرود‪.‬‬

‫اما باید توجه داشت که فرهنگ ایران یک فرهنگ‬              ‫محسوب می‌شده است و با آنکه تألیفات مهمی در این‬

‫زمینه ندارد در حلقه درس او فقیهان بزرگی چون علامه استثنائی است که تأثیر شگرفی در فرهن ‌گها و تمد ‌نهای‬

‫‌حلی و دیگران به تلمذ اشتغال داشته‌اند‪ .‬در غرب عالم شرق و غرب داشته است ب ‌هنحوی که آثار آن را از چین و‬

‫اسلام نیز ابن رشد شارح آثار ارسطو کتاب مهمی در هند گرفته تا آسیای میانه و امپراطوری عثمانی و اروپای‬

                                                                                                                         ‫‪10‬‬
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17