Page 17 - فصلنامه فرهنگی-خبری شماره 5
P. 17

‫شماره پنجم‪ :‬پائیز ‪1398‬‬

‫با بنیاد ایران‌شناسی‬  ‫ ◙برگزاری نشست اعضای شورای سیاستگذاری و کمیته علمی همایش‬
                                       ‫جایگاه زن در تمدن ایران و اسلام‬

                           ‫آن دوران‪ ،‬ایفـای نقـش در کارکرد‬                         ‫اعضـای شـورای سیاسـتگذاری و کمیتـه علمـی‬
                           ‫اصلـی و محوریـت «خانـواده»‪،‬‬                             ‫همایـش «جایـگاه زن در تمـدن ایـران و اسالم»‬
                           ‫گاهـی فرمان‌هـای حکومتـی بـا‬                            ‫سـیزدهم مهرمـاه بـه ریاسـت حضـرت آیـ ‌تالله‌‬
                           ‫رأی و نظـر ایشـان صـادر می‌شـده‬                         ‫سـیدمحمد خامنـه‌ای‪ ،‬تشـکیل جلسـه دادنـد و درباره‬
                           ‫اسـت‪ .‬بنابرایـن بـا توجـه بـه این‬                       ‫محورهـای ایـن همایـش بـه تباد ‌لنظـر پرداختنـد‪.‬‬
                           ‫مـوارد‪ ،‬هرچنـد در برخـی زمین ‌هها‬                       ‫دکتـر شـیدا مهنـام‪ ،‬دبیـر علمـی همایـش بـا اشـاره‬
                           ‫حقـوق زنان بـا چال ‌شهایـی روبرو‬                        ‫بـه موضـوع و جایـگاه زن در مجامـع بین‌المللـی در‬
                           ‫بـوده و نیازمنـد آسیب‌شناسـی و‬                          ‫زمـان حاضـر‪ ،‬چنین بیـان کرد‪ :‬امـروزه زن عالوه‌بر‬
                           ‫رفـع تبعی ‌ضهـا از حقـوق زنـان و‬                        ‫کارکـرد اصلـی‌اش در کانـون خانـواده‪ ،‬دارای نقش‌هـا‬
                           ‫رسـیدن به عدالت جنسـیتی هستیم‪،‬‬                          ‫و کارکردهـای دیگـری در حوزه‌های اجتماعـی‪ ،‬تعلیم‬
                           ‫بنیاد ایران‌شناسـی مناسـب دیـد تا به‌مناسـبت ولادت‬      ‫و تربیـت و تأثیـر آن بـر آینـده‪ ،‬مهارت‌هـای علمی‪،‬‬
                           ‫حضـرت فاطمـه زهـرا(س) و بزرگداشـت مقـام زن‬              ‫فنـاوری‪ ،‬اقتصادی و کارآفرینی اسـت‪ .‬همچنین اسالم‬
                           ‫همایشـی را بـا عنـوان جایـگاه زن در تمـدن ایران و‬       ‫نگاه ویـژه‌ای به جایگاه و کرامـت زن دارد و الگوهای‬
                                                                                   ‫کاملـی از زن نمونـه را همچـون حضـرت فاطمه (س)‪،‬‬
                                                      ‫اسالم برگـزار می‌کنـد‪.‬‬       ‫حضـرت خدیجـه (س) و‌حضـرت زینـب (س) بـه‬
                           ‫با این مقدمه ایشان ضمن دعوت از حضرت آیت‌الله‬            ‫جوامـع بشـری عرضـه مـ ‌یدارد‪ .‬به‌عالوه جایـگاه و‬
                           ‫سیدمحمد خامنه‌ای‪ ،‬رئیس بنیاد ایران‌شناسی‪ ،‬خواستار‬       ‫کرامـت زنـان در ایران دوران باسـتان ب ‌هگونه‌ای اسـت‬
                           ‫ارائه نظرات و پیشنهادات ایشان درخصوص اهمیت‬              ‫کـه علاو‌ه بـر حفظ حجـاب‪ ،‬متانـت و کرامـت زن در‬
                           ‫پرداختن به این موضوع شدند‪ .‬همچنین اعضای شورای‬
                           ‫سیاستگذاری و کمیته‌ علمی حجت‌الله ایوبی‪ ،‬دبیرکل‬
                           ‫کمیسیون ملی یونسکو‪ -‬ایران؛ فرشید شریعتمداری‪،‬‬
                           ‫معاون اداری و مالی بنیاد ایران‌شناسی؛ دکتر شیدا مهنام‪،‬‬
                           ‫دبیر علمی همایش؛ دکتر محمدبهرام‌زاده‪ ،‬معاون پژوهشی‬
                           ‫بنیاد ایران‌شناسی؛ دکتر لاله افتخاری‪ ،‬عضو هیئ ‌تعلمی‬
                           ‫دانشگاه شاهد؛ دکتر سونیا پوریامین‪ ،‬فرهیخته؛ دکتر‬
                           ‫انسیه خزعلی‪ ،‬عضو هیئت علمی دانشگاه‌الزهرا؛ دکتر‬
                           ‫زمانی‪ ،‬رئیس اداره علوم‌ اجتماعی و انسانی کمیسیون‬
                           ‫ملی یونسکو‪ -‬ایران؛ طیبه سیاوشی‪ ،‬نماینده‌ تهران در‬
                           ‫مجلس شورای اسلامی؛ دکتر فرج‌الله طالبی؛ مدیرکل دفتر‬

                      ‫‪15‬‬
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22