Page 12 - فصلنامه فرهنگی-خبری شماره 5
P. 12
شماره پنجم :پائیز 1398
که من آنها را میشناسم) متذکر نبوده و نشدهاند که اگر کردار نیک را رهآموز زندگی میدانستند و در زمانهایی مصاحبه
اخلاق ایرانیان در برهههایی از تاریخ خوب نبوده است ،توفیق داشتن این فضیلتها را پیدا کردند اما انحطاط هم
نمیتوان نتیجه گرفت که آنها همواره گرفتار مفاسد در همه جا و از جمله تاریخ ایران بوده است .در دوران
اخلاقی بودهاند .امروز وضع اخلاق در ایران نه فقط بد انحطاط ،چون اخلاق باید در برابر انحطاط بایستد ،امکان
است بلکه به نظر میرسد که در کمتر دورانی این همه دارد که یکی از اولین قربانیهای فساد باشد.
فساد و لاابالیگری و تظاهر و دروغ در میان ایرانیان
با توجه به حضور فعال شما در هیئتامنای شایع بوده است .به این جهت کارهای کشور هم ،روز به
روز دشوار و دشوارتر میشود اما اگر فکر کنیم که این بنیاد ایرا نشناسی ،لطفا مختصری از مباحث مدنظر
بداخلاقی در خون ایرانیان است باید دست روی دست و راهکارهایتان در مورد برنامهها و راهبردهای
بگذاریم و از فساد اخلاقی دفاع کنیم زیرا که پذیرفتهایم ایرا نشناسی بیان فرمایید؟
من پیشنهاد خاصی ندارم. فساد جزئی جدانشدنی از
وجود ماست .ما با خودآگاهی آنچه دوست میدارم و به آن امید آنچه دوست میدارم و به آن
امید دارم سرافرازی ایران و به اینکه فساد از بیرون عارض
سلامت روح و جسم و طبع دارم سرافرازی ایران و سلامت روح زندگی مردم میشود و اگر
و فکر و رأی ایران و ایرانیان و جسم و طبع و فکر و رأی ایران و به آن تسلیم شوند اساس
است .در تاریخ ایران دوران ایرانیان است .در تاریخ ایران دوران زندگیشان را ویران میکند
سلامت طبع و فکر و قوت سلامت طبع و فکر و قوت عزم کم میتوانیم از فرو رفتن در
عزم کم نبوده است .اگر این نبوده است .اگرچه این قول گاهی مایه باتلاق تباهی پرهیز کنیم .همه
قول گاهی مایه غرور میشود غرور میشود و بیشتر میتواند مایه باید متوجه و متذکر باشیم که
فساد فرع و نشانه سست شدن وحدت و همبستگی و همراهی باشد .بیشتر میتواند مایه وحدت و
همبستگی و همراهی باشد. بنیاد زندگی جمعی و رنگ
باختن اعتماد عمومی و اعتقاد و امید به فرداست .دست درست است که احساسات را در فهم تاریخ نباید دخالت
فاسدان را کوتاه باید کرد اما گمان نباید کرد که فساد را داد اما بدون تعلق خاطر هم نمیتوان در تاریخ وارد شد.
فاسدان به دنیا میآورند بلکه اینان ساکنان و کارگزاران مهم این است که تعلق خاطر انصاف را از ما نستاند و ما
محله فسادند و تا محله برجاست فساد هم خواهد بود .را به خودبینی و غرور و تعصب مبتلا نکند .ایرانشناسی
محله فساد را باید ویران کرد که اگر ویران نشود کشور که در ذیل شرقشناسی مطرح میشود یک چیز است و
را ویران میکند .اخلاق برخلاف آنچه گاهی میپندارند نظر توأم با علاقه به تاریخ ایران چیزی دیگر .اصطلاح
صرف مجموعه عادتهایی نیست که اشخاص را با آنها ایرانشناسی را اروپا اختراع و وضع کرده است .وقتی
بار میآورند بلکه توانایی تشخیص خوبی از بدی و شرقشناسی دچار بحران شد و حتی شرقشناسان از
نام شرقشناسی تب ّری جستند و نام کنگره خود را تغییر ایستادن در جانب خوبی است و این مستلزم ایمان و امید
دادند و آن را کنگره علوم اجتماعی آسیا و افریقا نامیدند و اعتماد است .ایرانیان قدیم اندیشه نیک و گفتار نیک و
10