Page 21 - فصلنامه فرهنگی خبری شماره دهم
P. 21

‫با بنیاد ایران‌شناسی‬     ‫شماره دهم‪ :‬زمستان ‪1399‬‬                                  ‫ ■تشکیل دپارتمان مادشناسی‬
                                                                               ‫بنیاد ایران‌شناسی شعبه استان همدان‬
                      ‫ ■تحلیلی بر پیروزی انقلاب‌اسلامی از نگاه‬
                                    ‫محمد اشتری‬

                           ‫محمد اشـتری سرپرسـت بنیاد ایران‌شناسـی شعبه‬         ‫محسـن جانجـان سرپرسـت بنیـاد ایران‌شناسـی‬
                           ‫آذربایجان‌غربـی در بیسـتم بهمن‌مـاه سـال جاری در‬    ‫شـعبه اسـتان همـدان گفـت‌‪ :‬مادهـا نخسـتین اقـوام‬
                           ‫آسـتانه جشـن پیـروزی انقالب اسالمی در ارومیه‪،‬‬       ‫ایرانـی زبـان‌ بودنـد کـه بـا اقدام بـه تشـکیل دولت‌‪،‬‬
                           ‫در مسـجد لطفعلی‌خـان بـه سـابقه تاریخـی مبارزات‬     ‫زمینـه را بـرای شـکل‌گیری امپراتـوری هخامنشـی و‬
                           ‫مردم ایـران در یکصد سـال اخیر پرداخـت و انقلاب‬      ‫تحـولات گسـترده بعـد از آن فراهـم سـاختند‪ .‬آنان‪،‬‬
                           ‫اسالمی را بـه رهبـری امام‌خمینـی‌(ره)‪ ،‬کـه اتفاقـی‬  ‫نقـش کلیـدی در سـقوط امپراتـوری آشـور داشـتند‬
                                                                               ‫و در سـطح فرا‌منطقـه‌ای نیـز منشـأ تأثیـرات ژرف‬
                                   ‫عظیـم بود مـورد بررسـی و تحلیل قـرار‌داد‪.‬‬
                           ‫وی در ادامـه بـه نقش جوانـان و نخبگان سیاسـی‬                                           ‫بسیار شـدند‪.‬‬
                           ‫و علمـی پرداختـه و اسـتقلال را مهمتریـن هدیـه این‬   ‫جانجـان تصریـح کـرد‌‪ :‬بـا توجـه بـه ظرفیـت‬
                                                                               ‫اسـتان همـدان در حوزه‌هـای باستان‌شناسـی‬
                                                             ‫انقلاب دانسـت‪.‬‬    ‫خصوصـ ًا دوره تاریخـی مـاد و همچنیـن آثـاری‬
                           ‫در این نشسـت کـه به‌همـت پایگاه ثارالله مسـجد‬       ‫کـه در اسـتان همـدان کشـف شـده اسـت از جملـه‬
                           ‫لطفعلی‌خـان شهرسـتان ارومیـه ترتیب داده شـده بود‬    ‫موش‌تپـه و تپـه نوشـیجان و نیـز تپـه حاجی‌خـان‬
                           ‫ایشـان چنـد توصیـه را بیـان کردنـد‪ :‬عرصـه بـرای‬     ‫کـه در کاوش‌هـای اخیـر اطلاعـات ارزشـمندی از‬
                           ‫جوانـان بـاز‌ شـود تـا در مدیریـت و تصمیم‌گیـری‬     ‫دوره مـاد ارائـه کـرده‪ ،‬نشـان می‌دهد اسـتان همدان‬
                           ‫نقـش بسـزایی ایفـا کننـد و ایـن گونـه نشسـت‌های‬     ‫در دوره مـاد دارای اهمیـت فراوانـی اسـت‪ .‬وی در‬
                           ‫نبایـد صرفـأ در حـد خاطره‌گویی باشـد بلکـه مدیران‬   ‫پایـان افـزود‌‪ :‬متأسـفانه تاکنون در حوزه مادشناسـی‬
                           ‫می‌تواننـد از پیشکسـوتان و بازنشسـتگان در اتاق‌های‬  ‫اقـدام چشـمگیری صـورت نگرفتـه اسـت امـا بـا‬
                           ‫فکـر خود اسـتفاده کـرده و از تجربیات ایـن عزیزان‬    ‫توجـه بـه شـرایط پیـش آمـده امیـدوار هسـتیم که‬
                           ‫در رفع مشـکلات پیـش‌روی ایران اسالمی بهره‌های‬       ‫بتوانیـم زوایـای تاریـک دوره مـاد را در اسـتان‬

                                                               ‫لازم را ببرند‪.‬‬                      ‫همـدان شفاف‌سـازی کنیـم‪.‬‬

                      ‫‪19‬‬
   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26