Page 19 - فصلنامه فرهنگی خبری شماره دهم
P. 19

‫شماره دهم‪ :‬زمستان ‪1399‬‬

‫با بنیاد ایران‌شناسی‬  ‫منطقـه‪ ،‬ویژه‌نامـه نوروز اردبیل را منتشـرکرده اسـت‬        ‫«کوسـه برنشـاندن»‪« ،‬مامـا مروسـه»‪« ،‬عمـو نـوروز»‪،‬‬
                      ‫کـه فهرسـت مندرجـات ایـن ویژه‌نامـه عبارتنـد از‪:‬‬          ‫«سـایاچی‌ها»‪« ،‬میرنـوروزی» و «تکم‌چـی» می‌تـوان‬
                      ‫مقدمـه‪ ‌،‬فلسـفه آتـش در آئین‌هـای ایرانـی‪ ،‬فلسـفه‬
                      ‫نـوروز‪‌،‬پیـام‌آوران نـوروز در اردبیـل‪ ‌،‬رمزماندگاری‬                                            ‫اشـاره کرد‪.‬‬
                      ‫بهاریـه حافـظ‪ ،‬آداب ورسـوم زمسـتانی در اسـتان‬             ‫بـر همیـن مبنـا بنیـاد ایران‌شناسـی شـعبه اسـتان‬
                      ‫اردبیـل‪ ،‬ریشـه چهارشنبه‌سـوری و مروری بر چشـمه‬            ‫اردبیـل بـا همـکاری کارکنان شـعبه و پژوهشـگران‬
                                                                                ‫بر اسـاس فعالیـت و وظیفـه ذاتی خودجهت آشـنایی‬
                                               ‫گـوزل آخونـدی اردبیل‪.‬‬            ‫جوانان و عموم مردم اسـتان اردبیل با مراسـم باسـتانی‬

                                              ‫ ■انتشار کتاب اطلس زاگرس‬

                           ‫و نشـاط انسـانی را از شـرق آسـیای صغیر‪ ،‬شما ‌لغرب‬    ‫کتـاب اطلـس زاگـرس در قطـع رحلـی در ‪232‬‬
                           ‫ایـران‪ ،‬آذربایجـان و کردسـتان عراق‪ ،‬به سـوی جنوب‬     ‫صفحـه توسـط بنیـاد ایران‌شناسـی بـه زودی منتشـر‬

                                                      ‫ایـران معرفـی م ‌ینماید‪.‬‬                                         ‫می‌شـو د ‪.‬‬
                           ‫محسو ‌سترین نشان پیوند فرهنگی ایرانیان‬               ‫ایـران فرهنگی‪ ،‬مفهومـی فراتـر از جغرافیای ایران‬
                           ‫زاگر ‌سنشین‪ ،‬همچون دیگر اقطار سرزمی ‌نهای ایرانی‪،‬‬    ‫امـروزی و همسـایگان‪ ،‬و گسـتره‌ای کهن‌تـر از تاریخ‬
                                                                                ‫دولت‌شهرهاسـت‪ .‬منشـاء فرهنـگ سـترگ و ب ‌یبدیل‬
                               ‫مشترکات زبانی و گویشهای مستخرج از پارسی است‪.‬‬     ‫ایرانـی و آغـاز حرکـت بـه سـوی تشـکیل نهادهای‬
                           ‫این کتاب توسط پژوهشگران بنیاد ایرا ‌نشناسی و‬         ‫مدنی‪ ،‬ریشـه‌ در دوران کمتر شـناخت ‌ه شـده‌ای در پیش‬
                           ‫اعضای هیأ ‌تعلمی برخی از دانشگا‌هها تهیه و تدوین‬     ‫از تاریـخ ایـران دارد‪ .‬این فرهنـگ در نمادها‪ ،‬باورها‪،‬‬
                                                                                ‫آئین‌هـا‪ ،‬سـنن و آداب پیـش از تاریـخ ریشـه‌هایی‬
                                                                   ‫شده است‪.‬‬     ‫عمیـق دوانیـده اسـت و نـه تنهـا در آداب و باورهای‬
                                                                                ‫امروزیـن ایرانیـان‪ ،‬بلکـه در جهان ایرانی‪ ،‬دانسـته و یا‬
                      ‫‪17‬‬                                                        ‫نادانسـته‪ ،‬در اعمـال و رفتـار مردمان عالـم خودنمایی‬
                                                                                ‫می‌کنـد‪ .‬تقسـیمات جغرافیـای فرهنگـی ایران‪ ،‬نشـان‬
                                                                                ‫از پیوندهـای ناگسسـتنی ایرانیان دارد‪ .‬پهنـه جغرافیای‬
                                                                                ‫فرهنگـی زاگرس‪ ،‬همچون پهن ‌‌ههـای جغرافیای فرهنگی‬
                                                                                ‫البرز‪ ،‬خراسـان و سیسـتان‪ ،‬بلوچسـتان و مکران‪ ،‬کرمان‪،‬‬
                                                                                ‫یـزد‪ ،‬فـارس و خوزسـتان و فالت مرکـزی ب ‌هخـودی‬
                                                                                ‫خود‪ ،‬اسـتا ‌نهای مهمی از تقسـیمات جغرافیای سیاسـی‬
                                                                                ‫ایـران را در برگرفتـه و در عیـن حال گذشـته از حدود و‬
                                                                                ‫ثغـور سیاسـی‪ ،‬فرهنگی یکپارچـه و مشـحون از حیات‬
   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24