Page 54 - فصلنامه فرهنگی - خبری شماره دوازدهم
P. 54

‫شماره دوازدهم‪ :‬تابستان ‪1400‬‬

‫بود‌هاند و باید مسیر جدیدی برای عبور خ ‌طآهن پیدا‬           ‫‌مدنی ‌تهای اولیه افغانستان و ذکر مثا ‌لهایی از امتزاج‬      ‫اخبار ایران‌شناسی‬
‫م ‌یشد‪ .‬یا مثل ًا در یکی از تون ‌لها‪ ،‬مهند ‌سها به یک حفره‬  ‫فرهنگی در سرزمی ‌نهای تاریخی منطقه و همچنین معرفی‬
‫در دل کوه برخوردند که آن را با ساختن یک پل در دل‬            ‫و ارائه مباحث باستا ‌نشناسی مناطقی از افغانستان که‬
‫تونل حل کردند‪ .‬کمبود مصالح مناسب در برخی مناطق‬              ‫تاکنون تحقیقی روی آ ‌‌نها انجام نشده و متکی بر یافت ‌هها و‬
‫هم یکی دیگر از مشکلات و دشوار ‌یهای ساخت را‌هآهن‬
‫سراسری ایران بوده است‪ .‬در ادامه به مناظر طبیعی و آثار‬                     ‫جستجوهای نویسنده است‪ ،‬اهمیت دارد‪.‬‬
‫باستانی موجود در مسیر خ ‌طآهن سراسری ایران پرداخته‬
‫است‪ .‬در این بخش به مناظر دیدنی پل سفید‪ ،‬پل ورسک‬             ‫‪ ‬شگفتی رسانه‌های خارجی از عظمت راه‌آهن‬
‫و سه خط طلا بر فراز کوه اشاره م ‌یکند‪ .‬جاذب ‌ههای بیشتری‬                  ‫سراسری ایران‬
‫در مسیر جنوب‪ -‬غرب تهران وجود دارد‪ :‬عبور از دشت‬
‫قم‪ ،‬صعود در منطقه مرکز هست ‌های اراک و رسیدن به اوج‬         ‫خبرگزاری س ‌یا ‌نان امریکا طی گزارشی را‌هآهن‬
‫در نورآباد‪ .‬همچنین اشار‌های به مسیر درود و اندیمشک و‬        ‫سراسری ایران را که به تازگی در فهرست میرا ‌ثجهانی‬
‫شهر باستانی شوش شده است که میزبان دو اثر ثبت جهانی‬          ‫یونسکو قرار گرفته است‪ ،‬یکی از شگفت ‌یهای مهندسی‬
                                                            ‫قرن بیستم خواند‪ .‬در این گزارش آمده است‪ :‬این خط‬
         ‫دیگر‪ ،‬ساز‌ههای آبی شوشتر و چغازنبیل است‪.‬‬           ‫آهن ‪ ۱۳۹۴‬کیلومتری که دریای خزر را به خلیج فارس‬
‫خبرگزاری س ‌یا ‌نان را‌هآهن سراسری ایران را نمادی از‬        ‫متصل م ‌یکند و یک پروژه استراتژیک مهم در زمینه ریلی‬
‫مدرنیزه شدن ایران و جامعه ایرانی م ‌یداند‪ .‬هزینه ساخت‬       ‫ب ‌هشمار م ‌یرود بعد از ‪ ۱۱‬سال کار سخت و دشوار در سال‬
‫مسیر شمال به جنوب چیزی حدود ‪ ۴۰‬میلیون دلار بوده‬
‫است که بار سنگینی بر دوش جامعه درحا ‌لتوسعه آن زمان‬                                          ‫‪ ۱۹۳۸‬افتتاح شد‪.‬‬
‫به شمار م ‌یرفته است‪ .‬همچنین در مورد آینده را‌هآهن‬          ‫‪ ۲۲۴‬تونل به طول ‪ ۷۶‬کیلومتر‪ ۱۷۴ ،‬پل بزرگ و‬
‫سراسری ایران آمده است‪ :‬امروزه‪ ،‬به رغم تحری ‌مهای‬            ‫‪ ۱۸۶‬پل کوچک‪ ،‬این را‌هآهن را از روی در‌ههای عمیق‬
‫اقتصادی‪ ،‬ایران در حال سرمای ‌هگذاری روی شبکه ریلی‬           ‫و رودخان ‌هها عبور م ‌یدهد و به قللی با ارتفاع ‪ ۲۱۳۴‬متر‬
‫خود است‪ .‬در هفت سال گذشته‪ ،‬تقریب ًا ‪ ۱۱۰۰‬کیلومتر‬            ‫م ‌یرساند‪ .‬تون ‌لهای مارپیچی و عبور از روی در‌ههای‬
‫ریل جدید به این شبکه اضافه شده است تا مراکز استان را‬        ‫عریض یکی از تکنی ‌کهای هوشمندانه سازندگان این خط‬
‫به تهران متصل کند‪ .‬همچنین اشار‌ههایی به همکاری چین‬          ‫آهن برای عبور از کوههای صع ‌بالعبور بوده است‪ .‬برای‬
‫با ایران در زمینه توسعه زیرساخ ‌تها برای «ابتکار جاده‬       ‫تکمیل این خ ‌طآهن‪ ،‬چال ‌شهای مهندسی و زمی ‌نشناختی‬
‫ابریشم» شده و اینکه ایران چطور در حال همکار ‌یهای‬           ‫متعددی بر سر راه سازندگان بوده است‪ .‬برای مثال‪ ،‬برخی‬
‫بی ‌نالمللیبالترکمنستان‪،‬افغانستان‪،‬قزاقستان‪،‬قرقیزستان‪،‬‬       ‫تون ‌لها ب ‌هدلیل وجود نمک و سنگ گچ غیرقابل استفاده‬
‫ازبکستان‪ ،‬آذربایجان‪ ،‬روسیه و گرجستان و ترکمنستان‬
‫است‪.‬در انتهای گزارش م ‌یخوانیم‪« :‬ثبترا‌هآهن سراسری‬
‫ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو یک عنوان بسیار‬
‫متعالی و رش ‌کبرانگیز است که جایگاه هر سایتی را در‬

                                                                                                                        ‫‪52‬‬
   49   50   51   52   53   54   55   56   57   58   59