Page 54 - فصلنامه فرهنگی - خبری شماره دوازدهم
P. 54
شماره دوازدهم :تابستان 1400
بودهاند و باید مسیر جدیدی برای عبور خ طآهن پیدا مدنی تهای اولیه افغانستان و ذکر مثا لهایی از امتزاج اخبار ایرانشناسی
م یشد .یا مثل ًا در یکی از تون لها ،مهند سها به یک حفره فرهنگی در سرزمی نهای تاریخی منطقه و همچنین معرفی
در دل کوه برخوردند که آن را با ساختن یک پل در دل و ارائه مباحث باستا نشناسی مناطقی از افغانستان که
تونل حل کردند .کمبود مصالح مناسب در برخی مناطق تاکنون تحقیقی روی آ نها انجام نشده و متکی بر یافت هها و
هم یکی دیگر از مشکلات و دشوار یهای ساخت راهآهن
سراسری ایران بوده است .در ادامه به مناظر طبیعی و آثار جستجوهای نویسنده است ،اهمیت دارد.
باستانی موجود در مسیر خ طآهن سراسری ایران پرداخته
است .در این بخش به مناظر دیدنی پل سفید ،پل ورسک شگفتی رسانههای خارجی از عظمت راهآهن
و سه خط طلا بر فراز کوه اشاره م یکند .جاذب ههای بیشتری سراسری ایران
در مسیر جنوب -غرب تهران وجود دارد :عبور از دشت
قم ،صعود در منطقه مرکز هست های اراک و رسیدن به اوج خبرگزاری س یا نان امریکا طی گزارشی راهآهن
در نورآباد .همچنین اشارهای به مسیر درود و اندیمشک و سراسری ایران را که به تازگی در فهرست میرا ثجهانی
شهر باستانی شوش شده است که میزبان دو اثر ثبت جهانی یونسکو قرار گرفته است ،یکی از شگفت یهای مهندسی
قرن بیستم خواند .در این گزارش آمده است :این خط
دیگر ،سازههای آبی شوشتر و چغازنبیل است. آهن ۱۳۹۴کیلومتری که دریای خزر را به خلیج فارس
خبرگزاری س یا نان راهآهن سراسری ایران را نمادی از متصل م یکند و یک پروژه استراتژیک مهم در زمینه ریلی
مدرنیزه شدن ایران و جامعه ایرانی م یداند .هزینه ساخت ب هشمار م یرود بعد از ۱۱سال کار سخت و دشوار در سال
مسیر شمال به جنوب چیزی حدود ۴۰میلیون دلار بوده
است که بار سنگینی بر دوش جامعه درحا لتوسعه آن زمان ۱۹۳۸افتتاح شد.
به شمار م یرفته است .همچنین در مورد آینده راهآهن ۲۲۴تونل به طول ۷۶کیلومتر ۱۷۴ ،پل بزرگ و
سراسری ایران آمده است :امروزه ،به رغم تحری مهای ۱۸۶پل کوچک ،این راهآهن را از روی درههای عمیق
اقتصادی ،ایران در حال سرمای هگذاری روی شبکه ریلی و رودخان هها عبور م یدهد و به قللی با ارتفاع ۲۱۳۴متر
خود است .در هفت سال گذشته ،تقریب ًا ۱۱۰۰کیلومتر م یرساند .تون لهای مارپیچی و عبور از روی درههای
ریل جدید به این شبکه اضافه شده است تا مراکز استان را عریض یکی از تکنی کهای هوشمندانه سازندگان این خط
به تهران متصل کند .همچنین اشارههایی به همکاری چین آهن برای عبور از کوههای صع بالعبور بوده است .برای
با ایران در زمینه توسعه زیرساخ تها برای «ابتکار جاده تکمیل این خ طآهن ،چال شهای مهندسی و زمی نشناختی
ابریشم» شده و اینکه ایران چطور در حال همکار یهای متعددی بر سر راه سازندگان بوده است .برای مثال ،برخی
بی نالمللیبالترکمنستان،افغانستان،قزاقستان،قرقیزستان، تون لها ب هدلیل وجود نمک و سنگ گچ غیرقابل استفاده
ازبکستان ،آذربایجان ،روسیه و گرجستان و ترکمنستان
است.در انتهای گزارش م یخوانیم« :ثبتراهآهن سراسری
ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو یک عنوان بسیار
متعالی و رش کبرانگیز است که جایگاه هر سایتی را در
52