Page 48 - فصلنامه فرهنگی- خبری شماره 8
P. 48
شمارههشتم:تابستان 1399کشکول عطار کشکول
کشـکول عطـار بـه مانند تمامـی کتابهایی که با عنوان کشـکول تدوین شـده اسـت ،حاوی سـخنان برگزیده،
نصایـح ،پنـد و انـدرز و اشـعار مناسـبتی و برگزیـده از بزرگان و صاحبدلان اسـت .حـاج محمدتقـی عطارنژاد که
نسـب خـود را بـه حکیم عطـارنیشـابوری میرسـاند ،در این مکتوب کوشـیده تـا بـه دور از بیهودگـی ،فایدهای
بـرای شـنوندگان داشـته باشـد« :مؤلف و نویسـنده را عقیده بر این اسـت که پیوسـته عمـری را کـه در حال گذر
میباشـد ،بیهـوده صرف نشـود .سـخن کـه میگویـم ،شـنونده را فایده رسـاند .خطـی کـه مینـگارم ،خواننده را
بهسـوی هدفـی رهنمـون گردد و وی را خرسـند سـازد .وی بـرای تصنیف و تألیف کتاب فرق قائل شـده اسـت:
«تصنیـف کتـاب از خود گفتن اسـت.
تألیف از هر کجا سخن فراهم آوردن است ،پس کشکول عطار تألیفی است که سخنان پرفایده ،مطالب ارزنده و
نکات دقیق و بیاناتی پر محتوا را از هر گوشهای فراهم آورده است.
سخنان حکیمانه
شـیخ بهائـی از خواجـه نصیـر نقـل میکنـد کـه افلاطون حکیـم به شـاگردش ارسـطو وصیـت کرد بـه اینکه
بشـناس پـروردگار خـود را و حقـوق او را حفـظ نمـا و مداومـت بـر تعلیم داشـته باش و اهـل علم را بـه زیادی
علمشـان امتحـان نکـن بلکـه آنـان را بـه اجتنـاب از شـر و فسـاد و دوری از معصیـت اعتبـار نما .در خواسـت
از خداونـد را بـه چیـزی کـه زائـل شـود نفعش مخـواه و بـا علم یقیـن بدان کـه تمام مواهـب از طرف اوسـت.
درخواسـت نعمتهـای باقـی را بنمـا و فوائـد آنچـه را کـه زائل نشـود درخواسـت نما.
و بـدان کـه انتقـام خداونـد بنـدگان را به عتاب نیسـت بلکه بـه انـدازه و تأدیب اسـت و قبل از خواب محاسـبه
نفـس خـود را بنما به سـه چیز:
اول آنکه در این روز چه خطا از تو صادر شده؛
دوم آنکه آیا تحصیل امر خیر نمودهای؛
سـوم آنکـه چیـزی از تو فوت شـده و عملـی از اعمـال به تأخیـر افتاده زیـرا امورات دنیـا در معـرض تغییر و
زوال است.
شوخی
شخصی میگفت :نعوذبالله خدا سه کار نمیتواند بکند اول مثل خودش را خلق کند .دوم انسان را از ملک خودش
بیرون کند .سوم روزی ب ه فرزند آدم ندهد.
الله اکبر بزرگ و یگانگی به خودش میزیبد و بس ،ما همه عبد و بنده مطیع او هستیم.
46