Page 7 - فصلنامه فرهنگی-خبری شماره 5
P. 7

‫شماره پنجم‪ :‬پائیز ‪1398‬‬

‫مصاحبه‬       ‫و دانشمندان علو ‌م انسانی و اجتماعی با کمک و مشورت‬            ‫از منظر یک فیلسوف فرهنگی و با نگاه به‬
             ‫پزشکان و مهندسان و دانشمندان دیگر رشت ‌هها تدوین‬              ‫وضعیت فعلی علوم‌انسانی در جهان‪ ،‬شما شرایط این‬
             ‫م ‌یکنند‪ .‬اجرای برنامه هم موقوف به داشتن اطلاعات‬              ‫علم را در ایران چگونه ارزیابی می‌کنید؟ به بیانی‬
             ‫و ر‌هآموز ‌یهایی است که با پژوه ‌شهای فرهنگی‪-‬‬                 ‫دیگر‪ ،‬آسی ‌بشناسی علوم‌انسانی و چشم‌انداز آینده‬
             ‫اجتماعی به دست م ‌یآید‪ .‬ما به علوم‌انسانی از جهات‬
             ‫بسیار نیاز داریم‪ .‬ما نیاز داریم غرب متجدد را خوب‬                                  ‫آن از منظر شما چگونه است؟‬
             ‫بشناسیم زیرا سایه علم و قدرتش را بر همه جهان افکنده‬           ‫علوم‌انسانی در ایران یک معضل بزرگ است‪ .‬اگر‬
             ‫است و جز با علوم انسانی و فلسفه این شناخت به دست‬              ‫به علوم‌ انسانی به معنی وسیع نظر کنیم و فلسفه و علوم‬
             ‫نم ‌یآید‪ .‬ما نیاز داریم امکا ‌‌نهای کشور خود و کارهایی‬        ‫دینی و شعر و ادب را هم در ذیل آن قرار دهیم‪ ،‬شاید‬
             ‫را که م ‌یتوانیم و باید انجام دهیم‪ ،‬بشناسیم‪ .‬این امر هم‬       ‫علوم‌انسانی مجموعه نامتجانسی می‌شود که همه اجزاء‬
             ‫مستلزم آشنایی با علو ‌م انسانی و اجتماعی و فلسفه است‬
             ‫ولی چه کنیم که نقص بزرگ علوم‌انسانی در کشور ما‬                  ‫آن ارتباطی با هم ندارند و تابع یک حکم هم نیستند‪.‬‬
             ‫یا بزرگترین نقصش این است که ما هنوز با آنها انس‬               ‫حکمت اشراقی سهروردی چه نسبتی با جامع ‌هشناسی‬
             ‫پیدا نکرد‌هایم و به آنها نیاز نداریم‪ .‬نیاز به یک اعتبار بر‬    ‫شهری و روستایی دارد و مگر وضع فلسفه با وضع‬
             ‫دو قسم است‪ .‬نیاز لذاته و نیاز لغیره‪ .‬اگر اکنون نیازی به‬       ‫جامع ‌هشناسی در کشور قیاس م ‌یشود؟ ما چگونه‬
             ‫علوم اجتماعی داریم‪ ،‬این نیاز از سنخ نیاز لغیره و مثل ًا نیاز‬  ‫م ‌یتوانیم علوم مرد ‌مشناسی و تعلیم و تربیت جدید را با‬
             ‫روانشناسی است‪ .‬دانشمندان علوم اجتماعی ما هم بر اثر‬            ‫فلسفه و عرفان و حدیث و تفسیر بسنجیم اما اگر مراد‬
             ‫استعداد و علایق شخصی آن علوم را تحصیل کرد‌هاند‪ .‬نیاز‬          ‫از علوم‌انسانی‪ ،‬علوم فرهنگی و اجتماعی پدیدآمده در‬
             ‫به علم نیاز شخصی نیست بلکه نیاز جامعه و کشور است‪.‬‬             ‫اروپای ده ‌ههای پایانی قرن هجدهم و آغاز قرن نوزدهم‬
             ‫کشور باید بگوید که به علوم ب ‌هطور کلی و عل ‌یالخصوص‬          ‫است‪ ،‬این علوم در کشور رونق و نشاطی ندارد‪ .‬نه اینکه‬
             ‫به علوم انسانی چه نیازی دارد‪ .‬آیا نیاز کشور را م ‌یدانیم‬      ‫استادان و دان ‌شآموختگان ما در رشت ‌ههای علوم‌انسانی و‬
             ‫و تاکنون این نیاز معلوم و اعلام شده است؟ اگر این نقص‬          ‫اجتماعی باسواد و دانشمند نباشند و لااقل عد‌های از آنها‬
             ‫ب ‌ینیازی رفع شود (اگر ب ‌ینیازی و استغنا حسن و کمال‬          ‫با علاقه و رغبت‪ ،‬کلیات این علوم را فرا نگرفته باشند اما‬
             ‫است‪ ،‬ب ‌ینیازی کشور از علم م ‌یتواند مایه درد و مصیبت‬         ‫چون ما مسئله نداریم و نم ‌یدانیم علو ‌م اجتماعی به چه‬
             ‫باشد) و اگر احساس فقر و نیاز به علم در کشور پدید‬              ‫کارمان م ‌یآید و چگونه م ‌یتوانیم و باید از پژوه ‌شهای‬
             ‫آید‪ ،‬بسیاری از مشکلاتی که در راه دانش و دانشگاه و‬             ‫این علوم بهر‌همند شویم‪ ،‬گام بلندی در راه بسط آنها‬
             ‫فرهنگ وجود دارد رفع م ‌یشود‪ .‬ما از ابتدا هم دانش و‬            ‫برنداشت ‌هایم و البته این امر اختصاص به علوم انسانی ندارد‪.‬‬
             ‫دانشگاه را به حکم نیاز فرا نگرفته و تأسیس نکرد‌هایم‬           ‫در رشت ‌ههای دیگر علوم و مهندسی هم استادان ممتاز‬
             ‫بلکه چون اروپا آن را داشته و از آن بهره م ‌یبرده اقتباس‬       ‫هستند اما چون تکنولوژی ما تکنولوژی قابل خریداری‬
             ‫کرد‌هایم و ندانستیم که اروپا با احساس نیاز به سوی علم‬         ‫است‪ ،‬به پژوهش نیاز نداشت ‌هایم‪ .‬به این جهت دانشمندان‬
             ‫و دانشگاه رفته است‪ .‬ما هم به اندازه نیازمان از برکت‬           ‫به مطالعه در مطالبی م ‌یپردازند که جهانی و کلی است و‬
                                                                           ‫کمتر به حل مسئله و رفع مشکل خاص مؤدی م ‌یشود‪ .‬اگر‬
        ‫‪5‬‬                                                                  ‫کشور برنامه پیشرفت داشته باشد‪ ،‬این برنامه را اهل نظر‬
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12