Page 8 - فصلنامه فرهنگی-خبری شماره 5
P. 8

‫شماره پنجم‪ :‬پائیز ‪1398‬‬

‫و مزایای علم برخوردار بود‌هایم‪ .‬علم در کشور ما هنوز یا دکتری دانشجویش را امضا کند و مقال ‌های که هر چه‬           ‫مصاحبه‬

‫کارساز نشده است اما مشکل علوم اجتماعی در قیاس با هست نظر دانشجوست با نام استاد چاپ شود‪ .‬یعنی در‬

‫علوم دیگر بزرگتر است زیرا اول ًا در همه جهان‪ ،‬گویی نم ‌ییابد که در فلسفه و علوم انسانی اختلا ‌فنظر یک امر‬

‫دوران جامع ‌هشناسان‪ ،‬مرد ‌مشناسان‪ ،‬مورخان‪ ،‬روانشناسان طبیعی است‪ .‬استاد م ‌یتواند پژوهش و تحقیق دانشجو را‬

‫و … بزرگ به س ‌رآمده و تکنی ‌کهای پژوهشی بر علوم بپذیرد اما در نظر و نتیج ‌هگیری با او هم رأی نباشد‪ .‬مثل ًا‬

‫اجتماعی غالب شده است‪ .‬البته کسانی این وضع را علم ‌یتر‌ ارسطو که در آراء استاد خود افلاطون چون و چرا داشت‬

‫شدن این علوم و امری مطلوب م ‌یدانند ولی نظر‪ ،‬جان و اهمیت نظر استاد را منکر نم ‌یشد‪ .‬هر چند که رأ ‌ی او را‬

‫نیز ص ّحه نم ‌یگذاشت‪ .‬اینها همه ناشی از آنست که علوم‬  ‫روح علم است و اگر نظر نباشد علم افسرده‪ ،‬پژمرده و کم‬
‫اجتماعی در کشور ما علوم دست دوم و سوم است و گرچه‬      ‫اثر م ‌یشود‪ .‬این وضع در کشور ما هم که علم اجتماع ‌یاش‬

‫علم اقتباسی از اروپا و امریکا بوده است‪ ،‬ب ‌یتأثیر نبوده از چند سال پیش با آنها خوش و بش و تعارف م ‌یشود‪،‬‬

‫هنوز وارد میدان زندگی و‬                                                  ‫است‪ .‬ثانی ًا علوم اجتماعی چون‬

‫آشکارا سکولاریست است و مـــا بـــه علـــوم‌انســـانی از جهـــات جامعه و سیاست نشده است‪.‬‬
‫وقتی در اعتبار علوم اجتماعی‬                                              ‫شاید گاهی اقوال و آراء بعضی‬
‫تردید م ‌یشود و از لزوم تجدید‬  ‫بســـیار نیـــاز داریـــم‪ .‬مـــا نیـــاز‬  ‫دانشمندانش با اعتقادات دینی‬
‫نظر در آنها م ‌یگویند شاید‬     ‫داریـــم غـــرب متجـــدد را خـــوب‬        ‫سازگار نباشد در یک حکومت‬
‫این فکر پدید آید که از علوم‬    ‫بشناســـیم زیـــرا ســـایه علـــم و‬       ‫در حاشیه قرار م ‌یگیرد و‬
‫اجتماعی نم ‌یتوان صرف نظر‬      ‫قدرتـــش را بـــر همـــه جهـــان‬          ‫طرح دینی شدن این علوم‬
‫کرد‪ .‬به شرط اینکه با اساس و‬    ‫افکنـــده اســـت و جـــز بـــا علـــوم‬    ‫به میان م ‌یآید‪ .‬مانعی ندارد‬
‫اصول اعتقادات دینی ناسازگار‬    ‫انســـانی و فلســـفه ایـــن شـــناخت‬      ‫که کسانی از موضع کلامی به‬

‫نباشد پس اینها را باید دینی‬    ‫بـــه دســـت نمی‌آیـــد‪.‬‬                  ‫علوم اجتماعی نظر کنند اما‬

‫کرد‪ .‬این باید اگر حکمی باشد‬                                              ‫این علوم را نباید ر ّد و نفی‬

‫کرد زیرا شناسنامه جهان کنون ‌یاند و بدون آنها این جهان که دانشمند خطاب به خود م ‌یگوید‪ ،‬دعوت به تأمل در‬

‫شناخته نم ‌یشود‪ .‬به این جهت در زمان ما از علم اجتماعی شرایط امکان دینی شدن علم است اما اگر حکم و فرمان‬

‫نم ‌یتوان محروم ماند و یکی از غفل ‌تهای ما در این قرن سیاسی و اداری است و مخاطبش همه دانشمندان علوم‬

‫اخیر ب ‌یاعتنایی به علوم انسانی و ملاک قراردادن رسوم اجتماع ‌یاند‪ ،‬به قول فرنگ ‌یها آبسورد است‪ .‬زیرا به کسی‬

‫و شرایط آموزش و پژوهش مهندسی برای همه علوم که علم را دینی و ضد دینی نم ‌یداند و نم ‌یداند چگونه‬

‫و مقررات و آئی ‌ننام ‌ههای دانشگاه بوده است‪ .‬دانشگاه علم م ‌یتواند دینی شود‪ ،‬نم ‌یتوان تکلیف کرد که او‬

‫ما نه فقط علوم اجتماعی بلکه فلسفه را هم با مهندسی علم را دینی کند‪ .‬این چیزی بیش از تکلیف مالایطاق‬

‫م ‌یسنجد و مثل ًا مقرر م ‌یدارد که استاد فلسفه هم مثل استاد است اما تفکر در اینکه علم با جهان خاص و ب ‌ه اصطلاح‬

‫مهندسی که خود را شریک مقاله و طرح رساله دانشجوی امروز ‌یها با زیست جهان در تناسب است و آیا م ‌یتوان‬

‫خود م ‌یداند باید مقاله مستخرج از رساله فوق لیسانس به یک علم اجتماعی اندیشید که با جهان دینی سازگار‬

                                                                                                                 ‫‪6‬‬
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13