Page 11 - فصلنامه فرهنگی-خبری شماره 5
P. 11

‫شماره پنجم‪ :‬پائیز ‪1398‬‬

‫مصاحبه‬     ‫خواهشمند است درخصوص اخلاق و اندیشه زشـت منسـوب نکرده‌انـد‪ .‬هرچند کـه مثا ًل گزنفون‬

           ‫ایرانیان باستان و میراثی که از ایشان برای نسل دوران کـوروش را از زمـان داریـوش برتـر دانسـته‬

           ‫جدید به جای مانده و می‌تواند راهگشای زندگی از اسـت‪ .‬در رسـاله آلکیبیـادس افلاطـون‪ ،‬سـقراط بـه‬

           ‫نابسامانی‌ها و بداخلاقی‌ها باشد‪ ،‬توضیح بفرمایید؟ آلکیبیـادس تذکر می‌دهـد که رقیب او شـاهان ایرانند‬

           ‫هیچ قوم و مردمی همیشه پاک و صاحب اندیشه و بایـد بتوانـد بـا آنهـا همـاوردی کنـد امـا در دوره‬

           ‫و خرد و معرفت و فضیلت‌های اخلاقی نبوده است و جدیـد تاریخ غربی با تحریف سـخن آیسـخولوس در‬

           ‫نیست‪ .‬ایرانیان هم گاهی آراسته به اخلاق نیکو بوده‌اند نمایشـنامه پارسـیان (ایرانیـان) پیـروزی در ماراتون‬

           ‫و زمان‌هایی که انحطاط در تاریخشان راه یافته به را پیـروزی آزادی بـر بردگـی خواندنـد و این سـخن‬

           ‫زشت‌خویی و بدکرداری و موارد دیگر مبتلا شده‌اند‪ .‬در را بـزرگان تفکـر اروپا و حتـی بعضی از نویسـندگان‬

           ‫ارداویراف‌نامه آمده است که «ایرانیان از زمان زرتشت خودمـان نیـز تکـرار کردنـد بی‌آنکـه بیاندیشـند در‬

           ‫جهـان قدیـم هرگـز از تقابل‬                                       ‫تا سیصد سال با پاکی و آئین‬

           ‫میـان آزادی و بردگـی و‬       ‫اکنـون ایران را در زبـان و فرهنگ و‬  ‫زندگی کردند تا اسکندر‬
           ‫روح آزادی و روح بردگـی‬       ‫ادب و دیـن و معارفش باید شـناخت‬     ‫گجسته آمد و پراکندگی و‬
           ‫حرفـی به میـان نیامـده و به‬  ‫و البتـه ایـن زبـان و فرهنـگ را‬     ‫پریشانی به‌وجود آورد و‬
           ‫فکر نویسـندگان و فیلسوفان‬    ‫در حـدود جغرافیـای کنونـی ایـران‬    ‫اخلاق و ایمان مردمان تباه‬
                                        ‫محـدود نبایـد دانسـت بلکـه آن را‬    ‫شد» اما اینکه ایرانیان برده‬
               ‫قدیـم هـم نرسـیده بود‪.‬‬   ‫در مسـاحتی از سـند تـا مدیترانـه و‬  ‫صفت و بی‌بهره از فضایل‬
           ‫‌در آغاز قرن نوزدهم‬          ‫از سـیحون تـا خلی ‌جفارس و سـواحل‬   ‫اخلاقی بوده‌اند آورده غربیان‬
           ‫میلادی جیمزموریه دیپلمات‬                                         ‫دوره جدید و متأسفانه‬
           ‫انگلیسی با وصف کردار‬

           ‫و رفتار و گفتار درباریان‬     ‫ارونـدرود بایـد دید‪.‬‬                ‫نویسندگان و صاحبنظرانی‬
           ‫فتحعلی‌شاه که البته اخلاقی‬                                       ‫مانند بوسوئه و مونتسکیو‬

           ‫(هم در نامه‌های ایرانی و هم در روح‌القوانین) و موارد نبود و نسبت دادن آن خلقیات زشت به همه ایرانیان‪،‬‬

           ‫دیگر است تا می‌رسد به حاجی بابای اصفهانی اثر چنین وانمود کرده است که ایرانیان همیشه زشت کردار‬

           ‫و ضعیف‌النفس و سست عنصر و ترسو و بی‌خرد بوده‌اند‪.‬‬                ‫جیمز موریه و ‪...‬‬

           ‫‌یونانیـان از آیسـخولوس نویسـنده نمایشـنامه دریغا که وقتی روح ملت‌ها اثر آندره زیگفرید به فارسی‬

           ‫ایرانیـان (و کسـی کـه در ماراتـون بـا ایـران جنگیده ترجمه شد با اینکه او هم پیروزی یونانیان در ماراتون را‬

           ‫اسـت) گرفته تـا اسـترابون (جغرافیـدان یونانی) هرگز پیروزی آزادی بر بردگی دانسته بود‪ ،‬بعضی از هموطنان‬

           ‫در مـورد ایـران بـا تحقیـر سـخن نگفته‌انـد‪ .‬افلاطون ایران دوست ما از آن استقبال کردند و در تفسیر آن‬

           ‫در آلکیبیـادس یا هرودوت در تاریـخ خود و گزنفون احیان ًا به توجیه ضعف‌های اخلاقی مردم ایران پرداختند‪.‬‬

           ‫در کوروش‌نامـه (تربیت کـوروش) ایـران را رقیب و از عجایب اینکه از قرن هفدهم تا این زمان هیچ کدام‬

           ‫حریـف یونـان شـمرده و هرگـز آنـان را بـه صفات از کسانی که به اخلاق ایرانیان پرداخته‌اند (‌تا آنجایی‬

        ‫‪9‬‬
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16