Page 9 - فصلنامه فرهنگی-خبری شماره 5
P. 9

‫شماره پنجم‪ :‬پائیز ‪1398‬‬

‫مصاحبه‬     ‫باشد حرفی دیگر است‪ .‬تأمل و تفکر در امکان نگاه نیست که برای همه اقوام جهان مطرح باشد‪ .‬ب ‌هخصوص که‬

           ‫دینی به تاریخ و جامعه (و نه صرف بیان عقیده و تعلق بسیاری از اقوام نم ‌یدانند که فرهنگشان متجدد مآب شده‬

           ‫خاطر دینی) م ‌یتواند علوم اجتماعی ما را از وضع کنونی است و گاهی این فرهنگ متجدد مآب را فرهنگ قدیم‬

           ‫بیرون آورد‪ ،‬به شرط اینکه قضیه سیاسی نشود‪ .‬ما امروز خود م ‌یدانند‪ .‬ب ‌هعبارت دیگر آورد‌ههای فرهنگ غربی‬

           ‫به پژوه ‌شهایی در علوم ‌انسانی و اجتماعی نیاز داریم را نه غربی و متجدد بلکه امور بشری و جهانی و همیشگی‬

           ‫که مشکلات اقتصاد و مدیریت و آموزش و پرورش م ‌یدانند‪ .‬ب ‌هعبارت دیگر در بسیاری نقاط جهان فرهنگ‬

           ‫و فساد اخلاقی را بشناسد و رفع کند و نکته آخر اینکه غربی فرهنگ مطلق قلمداد و تلقی شده و این مطلق‬

           ‫مشکل علوم‌انسانی و اجتماعی مشکل جهانی است و این انگاشتن را حتی آشنایان با سنن تاریخی با سکوت خود‬

           ‫علوم در هیچ جای جهان چش ‌مانداز روشن ندارند و دیگر تأیید کرد‌هاند‪ .‬غرب متجدد از طریق تحقیق و پژوهش‬

           ‫کارسازی چندان هم نم ‌یکنند‪ .‬این چش ‌مانداز مخصوص ًا در تاریخی (مخصوص ًا با شر ‌قشناسی) همه فرهنگ و ادب‬

           ‫و سیاست جهان قدیم را بیگانه‬                                          ‫سیاست کدورت بیشتر دارد‪‌.‬‬

           ‫و غیری در برابر خود یافته و‬      ‫مـــا امـــروز بـــه پژوهش‌هایـــی‬  ‫بـا توجـه بـه شـناخت‬
           ‫آن را با ظرافت و عالمانه به‬      ‫در علـــوم ‌انســـانی و اجتماعـــی‬  ‫و بررسـی مسـائل روز بـا‬
           ‫گذشته تاریخ خود مب ّدل کرده‬      ‫نیـــاز داریـــم کـــه مشـــکلات‬    ‫نگاه فلسـفی از سوی جناب‬
           ‫و در واقع تاریخ قدیم را به‬       ‫اقتصـــاد و مدیریـــت و آمـــوزش‬    ‫استاد‪ ،‬در خصوص امکانات‬
           ‫تسخیر خود درآورده است‪.‬‬                                               ‫و راههـای تفکـر در ایران‬
           ‫اگر این معنی را بتوانیم دریابیم‬

           ‫یعنی به اصل و آغاز و ماهیت‬       ‫و پـــرورش و فســـاد اخلاقـــی را‬   ‫معاصـر‪ ،‬بـرای عبـور از‬
           ‫جهان متجدد پی ببریم از این‬           ‫بشناســـد و رفـــع کنـــد‪.‬‬      ‫هجم ‌ههـای فرهنگی غرب‪،‬‬
           ‫پندار که غرب‪ ،‬مطلق فرهنگ‬                                             ‫چـه پیشـنهاداتی را ارائـه‬

           ‫و فرهنگ همه جهان و همه‬                                               ‫می‌فر ما ییـد ؟‬

           ‫تجدد دورانی تاریخی است که خود نیروی گسترش تاریخ است آزاد م ‌یشویم‪ .‬این شناخت بسیار دشوار است‬

           ‫و انتشار دارد و البته از آن حیث که فرهن ‌گها را از اثر زیرا هم غرب خود را م ‌یپوشاند و هم به قدرت و نفوذ‬

           ‫م ‌یاندازد و شیوه زندگی خاصی را رواج م ‌یدهد‪ ،‬مهاجم فرهن ‌گها لطمه زده است‪ .‬ما اکنون غرب را بیشتر با‬

           ‫است‪ .‬این هجوم ابتدا فرهن ‌گها را نشانه م ‌یگیرد یا درست قدرت سخت آن م ‌یشناسیم و به قدرت نرمش کمتر توجه‬

           ‫بگویم حاصلش این است که در برخورد اول با هر فرهنگ داریم‪ .‬غرب برخلاف آنچه غالب ًا تصور م ‌یشود با قدرت‬

           ‫دیگری آن را افسرده م ‌یکند و از کار م ‌یاندازد‪ .‬مقابله در نرم بر جهان غلبه کرده است پس این غلبه را قدرت نرم‬

           ‫برابر این هجوم کاری بسیار دشوار است و چنانکه دید‌هایم م ‌یتواند در هم بشکند‪ .‬اگر تعبیر قدرت نرم را که بیشتر با‬

           ‫در دویست سال اخیر فرهنگ غربی جدید همه جهان را تکنولوژی مناسبت دارد‪ ،‬دوست نم ‌یدارید‪ ،‬عرض م ‌یکنم‬

           ‫که مرادم رسوخ در تفکری است که تاریخ ما با آن حفظ‬    ‫مس ّخر کرده است‪ .‬بنابراین سخن گفتن از هجوم فرهنگی‬
           ‫شده و دوام آورده است‪ .‬اگر کسانی در شرایط کنونی این‬  ‫و مقابله با این هجوم و عبور از فرهنگ غربی مسئل ‌های‬

        ‫‪7‬‬
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14